Telewizja bardziej social

Wyobraź sobie, że jesteś przeciętnym Kowalskim. Wracasz do domu, rzucasz gdzieś plecak, jesz obiad i zasiadasz… przed telewizorem. I w taki, pasywny sposób spędzasz większość wieczoru. Okazuje się jednak, że nawet taka konsumpcja treści może zostać wzbogacona o elementy interakcyjności. Dlatego dzisiaj porozmawiamy o second screeningu i social TV.

Nowe trendy, a sytuacja polska

Zanim przejdę do zajawionych we wstępie trendów, małe ogłoszenie. Tym wpisem rozpoczynam swoją współpracę z firmą EVIO Polska, która jest dostawcą technologicznym (dekodery) oraz oprogramowania do tworzenia rozwiązań personalizujących i dodających interaktywności do codziennego kontaktu z telewizją. Świadczą usługi B2B dla lokalnych dostawców telewizji kablowej i usług internetowych.

Za swoją misję poczytują zarówno rozwój tego segmentu usług w naszym kraju i edukację otoczenia (na przykład poprzez słowniczek pojęć na fanpage’u), jak i wdrożenie do swoich produktów jak najwięcej pierwiastka “social”, w czym będę również im pomagać jako społecznościowy ambasador.

EVIO

Pierwsze koty za płoty, zatem o co w ogóle w second screeningu i social TV chodzi? Wyjaśnię to za pomocą case’ów i dedykowanych rozwiązań jakie posiada w swojej ofercie EVIO Polska.

Smartfon jest pilotem

Jak często zdarza Wam się oglądać coś w telewizji z telefonem w ręce lub chociaż w jej zasięgu? Mnie całkiem często – o ile już usiądę do telewizora, a takiego w nowym mieszkaniu nie posiadam, ale to inna historia. Podobnie czyni około 75% Polaków według badań IAB. Wiadomo jak jest z badaniami, ale nawet niech to będzie kilka milionów Polaków, to już warto się zainteresować taką grupą docelową, prawda?

Second screening wersja hard. ;)

Second screening wersja hard. 😉

Jak to działa zapytacie. Idea drugiego ekranu może wychodzić od prostych założeń, że oglądając coś jednocześnie komentujemy to w social media, na przykład na Twitterze lub używamy oficjalnych hashtagów. Nieźle to funkcjonuje podczas imprez sportowych, bo czasami nawet nie mam pojęcia, że jest jakiś mecz, ale stream cały zasypany postami na jego temat. W USA można zauważyć też dość dużą popularność komentowania seriali. Sprawdźcie sobie hashtag #redwedding, wiele z reakcji na scenę z ostatniego sezonu Gry o Tron było publikowanych na żywo.

Lubimy się dzielić naszymi opiniami i wrażeniami. Marketerzy również to zauważyli. Dlatego też wykorzystują drugi ekran w celu budowania zaangażowania kiedy jesteśmy pozornie biernym odbiorcą. Czemu przerwa reklamowa ma być momentem kiedy odrywamy się od odbiornika? Ok, potrzeby fizjologiczne były niżej w piramidzie potrzeb Maslowa, ale najczęściej idziemy sobie zrobić kanapkę, bo reklamy nas nudzą. A gdyby zrobić tak jak Red Bull?


Widzicie? Połączone siły Red Bulla, aplikacji Shazam i dzięki interesującej dodatkowej treści na smartfonie nasz drogi konsument został przed telewizorem. Jest potencjał. EVIO na przykład ma w swojej ofercie system eGo, który pozwala operatorom na tworzenie aplikacji mobilnych, które zawierałyby dodatkowe opcje. Lokalny serwis informacyjny połączony z kablówką? Proszę bardzo. Dodatkowe informacje na temat właśnie nadawanego serialu? Nic prostszego. Technologia ta pozwala również traktować smartfon lub tablet jako priorytetowy ekran, czyli nie przerywamy oglądania wychodząc z pokoju, bo chcemy sobie zrobić herbatę.

Zrzut ekranu 2013-07-30 o 20.10.15

Zaangażuj widza

W jakich miejscach spędzamy najwięcej czasu w internecie? W serwisach społecznościowych. Według badań z kwietnia tego roku przeciętny Amerykanin aż 16 minut z każdej godziny w sieci spędzał właśnie w SM. Dlatego też coraz bardziej rozwija się trend social mobile. Facebook może się pochwalić aż 800 milionami mobilnych userów miesięcznie. Tylko co jeśli ten user ucieknie przed telewizor? Wciąż mamy smycz w postaci smartfona!

Second screening jest bardzo mocno powiązany z ideą social TV. Chcemy wykonywać wiele czynności na raz, ale też lubimy mieć wpływ na rzeczywistość. Komentujemy, oglądamy z telefonem w ręce. Czasami chciałoby się zmienić to co się dzieje w programie, mieć realny wpływ lub dodatkowy content. Społecznościowa telewizja daje takie możliwości. Przykładem niech będzie polski talent show “Killerskie Karaoke” w którym użytkownicy płacili udostępnieniami treści z fanpage’a w zamian za ekskluzywne informacje o użytkownikach lub materiały, które nie zostały wyemitowane.

Niektóre stacje telewizyjne starają się tworzyć dedykowane rozwiązania wspierające second screening i social TV. Na przykład HBO tworząc HBO Connect czyli platformę rich media + wspierającą aktywności społecznościowe widzów.

Podobnym produktem jest Twój TiViK, który EVIO traktuje jako jeden ze swoich priorytetów w następnych miesiącach. O co biega? Jest to platforma contentowa, która ma za zadanie zarówno dostarczać treści społecznościowych – integracja chociażby z YouTube lub Demotywatorami, jak i oglądać i komentować zwiastuny najnowszych seriali i filmów. Tu dużo zależy od operatora kablowego, który będzie chciał udostępnić Twój TiVik swoim klientom, ale możliwości są praktycznie nieograniczone. W połączeniu z eGo te dwie usługi mogą ze zwykłego telewizora stworzyć kombajn społecznościowy, gdzie widz jest panem i decyduje co i kiedy chce oglądać, a nawet z kim, bo wszak cały czas jest online i może dzielić się wrażeniami ze znajomymi.

3830tivik

Przyznam, że taka konsumpcja treści, wartość dodana jaką stanowią dodatkowe informacje wyświetlane na drugim ekranie i możliwość interakcji sprawiają, że oglądanie telewizji staje się ciekawszym doświadczeniem, a nie tylko biernym wpatrywaniem się w ekran. Technologie mamy, potencjał również, problem w tym, że telewizje w Polsce za bardzo nie dają sposobności, by z nich skorzystać…

logohd24154

PS. Niestety API Facebooka znowu szaleje i jest problem z like buttonem i wyłączyło mi komentarze pod tym wpisem.

9006 - Kopia

Tagi: , , , , , ,