Pięć najlepszych kampanii 2015

Mamy już pełnię stycznia. To najlepszy czas na wszelkiej maści podsumowania i zestawienia. Dlatego postanowiłem wybrać pięć najciekawszych kampanii/akcji zeszłego roku. Zadanie nie było łatwe i wymagało odrobiny researchu oraz odkopywania w głowie informacji, co zwróciło moją uwagę przy tworzeniu Podsumowań Tygodnia. Jeśli macie z kolei swoje propozycje na najciekawszy case, to pod moim tekstem jest zawsze miejsce na Wasz komentarz.

Nie chciałem robić pełnych case study, bo materiału starczyłoby na kilka Pijaru Kejsów. Dlatego poniżej znajdziecie głównie moje uzasadnienie dlaczego wybrałem te pięć konkretnych kampanii marketingowych. Jeśli chcecie dowiedzieć się o niej więcej to kliknijcie na grafikę, a tam znajdziecie przekierowania do artykułów, które pomogły mi stworzyć dzisiejszy wpis. Wybór oczywiście całkowicie subiektywny.

Anno 2205 i ASZdziennik

1738a5fabca93a0ecf41f01bc5003be0,981,0,0,0

Przykład na to, że prosty pomysł oraz odpowiednie wykorzystanie medium jako nośnika może przynieść sukces. W tym wypadku postawiono na ASZdziennik w którym opublikowano newsa jak może wyglądać Polska za prawie 200 lat, zachęcając tym samym użytkowników do pisania swoich predykcji z hashtagiem #Polska2205.

Kampania działała głównie na Twitterze i dotarła do blisko siedmiu milionów użytkowników, a prawie 83% tweetów miało wydźwięk pozytywny. Użytkownicy opublikowali prawie 3 tysiące postów, które wygenerowały 83 tysiące polubień. Także powiedziałbym, że to są bardzo ciekawe wyniki patrząc po tym, że gra Anno to nie jest jakiś “killer”. Ot strategia na którą czeka pewna grupa graczy, ale nie jest to tytuł, który spędza niektórym sen z powiek.

Dlatego ta kampania według mnie pasuje do TOP 5, ponieważ została zaplanowana w taki sposób, żeby nawet tych, którzy Anno nie znają, wykorzystać (brutalnie mówiąc) jako nośnik informacji. Bo zabawa w predykcje co będzie z Polską za 200 lat to coś co doskonale pasuje do ASZdziennika, który był niejako zapalnikiem całej akcji.

Band of Brands

eyJ4MSI6MCwieDIiOjI1NTksInkxIjowLCJ5MiI6MTQzOCwidyI6MjU1OSwiaCI6MTQzOH0=

Newcastle Brown Ale wygrało masę nagród w 2014 roku za swoją kampanię social media w której przedstawiono pomysł na spot Super Bowl. Założenie tamtej akcji polegało na tym, że nie mają budżetu. Pomysł chwycił, a marka zyskała więcej buzzu niż brandy, które rzeczywiście rzuciły hajsem, żeby wyemitować spot. Dlatego nie dziwi, że w 2015 postanowiono iść za ciosem. Tym razem emitując reklamę.

W social media puszczono informację, że Newcastle Brown Ale chce stworzyć brandfoundingową kampanię i zebrać partnerów, których logotypy pojawią się w klipie. Udało się rzecz jasna i powstało coś absurdalnego, ale też pasującego do dotychczasowej komunikacji firmy.

Dlaczego wybrałem zatem akurat ten case do elitarnego grona najlepszych? Głównie za konsekwencję. W prowadzonej komunikacji, spójności z zeszłoroczną kampanią i zrobienia czegoś, czego dotąd nikt nie robił. Również ciekawe w tym wszystkim jest to, że Newcastle Brown Ale nie boi się mówić o swojej pozycji rynkowej, która w USA nie jest za silna. Wręcz przekuwają ją w atut.

Mamsmakanamaka

fb-share

Trudno przejść obojętnie obok kampanii, która pozycjonuje jej twórców oraz markę jako prekursorów działań reklamowych na polskim Instagramie. Kampania dotarła do prawie wszystkich polskich użytkowników IG (czyli ok. 1,6 miliona) i wygenerowała 289 tysięcy polubień pod dziewięcioma opublikowanymi od maja zdjęciami. Hashtag akcji został użyty ponad 7 tysięcy razy.

Wybrałem ten case do swojej listy głównie ze względu na dopasowanie do medium. Przyciągające wzrok, ciekawe i nieszablonowe kreacje, które wprost nawiązują do produktu. Owszem pierwsze sponsorowane publikacje na Instagramie zebrały “trochę” negatywnych komentarzy, ale to jest chyba cena tego, że jest się pierwszym. Ważne jednak, że materiały miały wysoką jakość i pasowały do grupy docelowej, bo niektóre marki, które potem zaczęły się reklamować na Insta już tak pieczołowicie tego nie robiły.

#ThereWillBeHaters

Adidas-There-will-be-haters

Pisałem już o tej kampanii na blogu, ale wspomnę jeszcze kilka słów. Przede wszystkim wybrałem ją do najlepszych w tym roku, ze względu na dobór kilku ambasadorów. Suarez, z którym wiąże się wiele kontrowersji. Tak jak z Benzemą. No i Messi, którego albo się kocha albo nienawidzi.

Poza tym świetny dobór muzyki, narracja oraz “memetyka”, luźne podejście do tematu i trochę mało sportowy w pierwszym momencie przekaz. Adidas spróbował trochę innego podejścia komunikacyjnego i moim zdaniem to jest dobry kierunek. Aspiracyjny dla konsumentów, a jednocześnie motywujący, żeby nie zważać na to co mówią inni. Bo zawsze znajdą się tacy, którzy będą chcieli wbić szpilę. I właśnie za to wyjście poza pewne standardy daję #ThereWillBeHaters wielkiego lajka.

Volvo i Sophie

333

To chyba stanie się normą, że gdzieś pod koniec roku nagle wyskakuje Volvo i całą konkurencję wgniata w podłogę swoimi pomysłami. Najpierw reklama z Van Dammem. Świetna, klimatyczna. Tym razem poszli jeszcze krok dalej. Zbudowali tor dla wielkiej ciężarówki i… Dali kontroler sterujący czterolatce.

Wyszedł z tego świetny materiał, gdzie widać tę dziecięcą radość z niszczenia wszystkiego wielkim pojazdem, a jednocześnie pokazano jak wytrzymałe są produkty Volvo. 10 milionów odsłon od grudnia to naprawdę świetny wynik, a poza tym nawet nie traktuje się tego do końca jak reklamę. To zwyczajnie dobry materiał viralowy, który chce się puścić dalej.


W nadchodzących tygodniach możecie się spodziewać jeszcze podsumowania reklamowego oraz socialowego (najsilniejsze marki na poszczególnych platformach). Stwierdziłem, że wrzucanie wszystkiego w jeden wpis to trochę za dużo i wyjdzie z tego jakiś almanach marketingu 2015, dlatego postanowiłem to podzielić. Jeśli macie jakieś sugestie lub własne typy, to jak zawsze zachęcam do pozostawienia swojej propozycji w komentarzach.

logohd24154

Tagi: , , , , , , ,