Influencerzy i marki – kilka wniosków na temat raportu Hash.fm

Współpraca influencerów i marek to temat popularny i często powracający. Praktycznie co roku albo wieszczy się, że firmy zaczną inwestować więcej w tę działkę marketingu albo że blogosfera umiera i lepiej wydać pieniądze na coś innego. Co człowiek to opinia. Ja jednak od kiedy zajmuję się social media widzę trend rosnący. Zatem nie dziwi chęć ze strony Hash.fm, żeby sprawy trochę uporządkować.

Influencerzy o markach

Powodem dla którego piszę ten tekst jest raport Hash.fm, stworzony na bazie ponad 500 ankiet wypełnionych przez blogerów i youtuberów. Całość jest podzielona na kilka części, ale ja chciałem się skupić na dwóch aspektach. Zanim jednak do nich przejdę, kliknijcie w bannerek poniżej i pobierzcie pełen raport, potem go sobie czytniecie. Uwierzcie na słowo blogera (#wiarygodność, #zaufanie), że jest to naprawdę wartościowa rzecz.

0

Przede wszystkim jaki rodzaj współpracy osoby tworzące treści w internecie preferują? Bo ukuło się wrażenie, że blogerzy/youtuberzy to niczym te billboardy, co im rzucisz to tym będą wytapetowani. Tutaj jednak objawia się nam ciekawa prawda, bo ankietowani twierdzili, że najchętniej współpracowaliby na zasadzie ambasadora marki.

Zatem kooperacja długoterminowa, budowana na wzajemnym zaufaniu, a jednocześnie z marką, którą się lubi. Problem jednak jest w tym, że zbyt często działania z blogerami są realizowane z dodatkowego budżetu. Takiego, który miał być wydany na PR albo social media, ale jednak został, więc agencja dostaje zadanie spożytkowania tej kasy.

1

Nie ma w tym nic złego oczywiście, bo często w ten sposób powstają jakościowe case’y. Problem tylko w tym, że gdy bloger chce się utrzymywać z pisania, to musi w miarę często współpracować z firmami. Jeśli zaś jego ulubiona marka nie ma już budżetu… To ludzką rzeczą jest spróbować u konkurenta. Nie mydlmy sobie oczu, bo tak to zwyczajnie wygląda i nie ma w tym złej woli czy próby napchania sobie kabzy za wszelką cenę.

Jednocześnie zobaczcie jak wysoko na tej liście są “Akcje specjalne”, czyli coś nieszablonowego, co może przynieść rozgłos zarówno marce, jak i influencerowi. Na szczęście tutaj się już trochę sprawa ruszyła i do blogerów trafia coraz więcej kreatywnych briefów. Widoczne jest również to, że we współpracy na linii-marka od strony twórców bardziej atrakcyjne są wszelkie działania “produkujące” content, niż wstawienie bannera na stronę.

Z kim współpracować?

Twórcy treści mają też kilka marek z tyłu głowy, z którymi chcieliby współpracować. Nie będę Wam zdradzać za wiele, bo inaczej nie przeczytacie raportu, ale poniżej znajdziecie takie TOP 3.

2

Samsung? Wiecie, telefony, tablety. Inne urządzenia elektroniczne, przydatne praktycznie każdemu influencerowi, więc się nie dziwię. IKEA? To głównie dzięki swojej atrakcyjności i bardzo dobrej kampanii promującej ostatni katalog. Zaangażowali się również mocno we współpracę z Blog Forum Gdańsk (w raporcie możecie przeczytać również wypowiedź Pawła Lenarczyka, który zajmuje się digitalem w IKEA Polska). Sony na trzecim miejscu również mnie dziwi, zwłaszcza że tu pewnie chodzi o PlayStation, które w ostatnich miesiącach radzi sobie z influencerami jak mało która marka (i dzięki temu zyskuje ambasadorów marki bez wydawania wysokich budżetów).

Dziwi jedynie to, że w całym zestawieniu nie ma takiej marki jak Somersby, która przecież dość dużo zainwestowała we współpracę z blogerami i pokazała otwartość. A ta część ankiety nie miała kafeterii, więc marki były wymieniane spontanicznie.

Jednak po tym jak byłem na See Bloggers widzę, że trendem dominującym w tym roku będzie to, że to blogerzy/youtuberzy zachęcają marki do współpracy przedstawiając własne oferty pomysły, a nie na odwrót. Oczywiście, jeśli nie skończy się na dobrych chęciach. Ja mam w głowie przynajmniej trzy takie idee i postaram się je zrealizować, także obserwujcie bacznie, bo dla moich czytelników też coś z tego fajnego oczywiście skapnie. Bo jeśli jest jedna rzecz, która powinna być nadrzędna we współpracy z markami, to zasada win-win-win. Wygrywa twórca, wygrywa marka i wygrywa społeczność influencera.

logohd24154

Tagi: , , ,