Znacie Replise?

Dużo się mówi o social listeningu, o monitoringu marki w mediach społecznościowym i ogólnym trendzie w którym to marka inicjuje rozmowę. Jednak nawet najlepsza agencja nie poradzi sobie z tymi zadaniami bez odpowiednich narzędzi. Dziś rano, czyli jedenastego lutego byłem na prezentacji Replise, narzędzia do monitoringu internetu rodem z Węgier. Firma dopiero wkracza na nasz rynek ze wsparciem PRowym od Livebrand Communications, a ja przy śniadanku posłuchałem co mają do zaoferowania.

Zacznijmy od cyferek

Wiadomo, że rynek mediów społecznościowych rośnie i jak zawsze w przypadku prezentacji takich produktów jak narzędzia do monitoringu social media trzeba jako podkładkę użyć kilku przykładów, że warto tam być, działać i inwestować budżet reklamy. Poniżej mała ściąga.

collage

Replise? Kim oni są?

Jak wspomniałem na początku są nowi na naszym rynku, a pochodzą z Węgier. Ogólnie to jest to kanadyjsko-węgierska spółka, która na rynku naszych prawie południowych sąsiadów jest już liderem w swoim sektorze. Kilkuset klientów, zmiana nazwy i ekspansja na nowe rynki. Na tę chwilę na celowniku mają Niemcy i Polskę, a potem prawdopodobnie Czechy i Słowację – wtedy Polska staje się Centrum zarządzającym. Ze spotkania dowiedziałem się również, że mają zamiar otworzyć biura na rynki skandynawskie i francuski. Mimo tego, mam trochę mieszane uczucia, ale o tym trochę później.

Jak to działa?

replise slajdOtóż sam panel zapowiada się nieźle. Mamy konfigurowalne widgety, możliwość podglądu aktywności użytkowników (oś czasu tweetów, publikacji, ogólna aktywność itp.). Panel zbiera wzmianki dynamicznie, czyli od momentu założenia projektu i chwalono się, że system Replise zbiera dane aż do roku wstecz, co pozwoli nam na zrobienie czegoś w rodzaju badań fokusowych oraz analizy zmian jakie zaszły w organizacji i jej komunikacji.

Monitoring opiera się o stałą bazę adresów + serwisy, które chce monitorować klient, także wyniki dość sztywne przy takim Brand24, który opiera się na crawlerach. Poza tym powstaje tutaj pytanie, ile informacji wyciągają z API Facebooka, które jak wiadomo jest kapryśne? Tego się nie dowiedziałem. Do czego jeszcze możemy wykorzystać Replise? Między innymi do social headhuntingu i benchmarków z konkurencją, a wszystko w czasie rzeczywistym i przy 100% ocenie wydźwięku zapewnionej przez analityków firmy. Ciekawym rozwiązaniem jest również zakładka z chmurą tagów, które najczęściej występowały razem ze słowami kluczowymi, które określiliśmy.

Nie pokazano konkretnych case’ów, ale mnie zainteresował monitoring Foursquare’a i najbardziej wpływowych bywalców pubów, którzy potem mieli wpływ na to, która reklama pewnej marki piwa wejdzie do emisji. Propsy ode mnie za takie zastosowanie narzędzia.

Koksowa opinia na temat Replise

Dobra, rynek mamy już dość nasycony przecież. Jest Brand24, Newspoint i SentiOne. Czym zatem tutaj się wyróżnić? Analizą wydźwięku? W życiu zrobiłem już trochę monitoringów i ręcznie je oceniałem pod tym kątem. Żmudna praca, ale dająca bardzo dużo informacji o tym jak o marce wypowiadają się użytkownicy. To może cena? Replise pozycjonuje się na usługę tylko dla agencji i dużych marek. Jeśli macie małą sieć zakładów fryzjerskich to nie jest to narzędzie dla Was. Tylko czy nie lepiej zapłacić mniej i potem posadzić community managera do analizy tego wszystkiego? No bądźmy szczerzy. Tutaj zabrakło mi jakiejś analizy rynku i tego jakie budżety przeznacza się na dodatkowe usługi wspierające pracę agencji. Brakuje również darmowej wersji demo, chyba że można się na takową umówić indywidualnie. Na stronie www brak takiej informacji.

Stąd brak jakiegoś minimalnego cennika i brak dopasowania zakresu usług do opłaty uważam za zbyt radykalne podejście jak na nasz rynek. Mówię tu jako obserwator i osoba, która słyszała na czym klienta agencji potrafi czasami oszczędzać. Nie poczułem się jakoś zachęcony w 100%, ale być może test sprawi, że zdanie zmienię (oby, oby!). Poza tym, z iloma osobami bym nie rozmawiał, to mówiły mi jedno: idealnego monitoringu social media nie ma, bo API społecznościowe nawet nie wszystko nam udostępnia.

Rzekłem!

Jakub „Pijaru Koksu” Prószyński

[counterize]

Tagi: , , , , , , ,