Jak wyglądało EURO 2016 poza boiskami – social media i reklamy

Gdy zaczynam pisać ten wpis od finału EURO 2016 mija praktycznie tydzień. To chyba dobry czas na małe podsumowanie. Zarówno reklamowe, jak i dotyczące social media. O kim mówiło się najwięcej, jakie tweety zebrały najwięcej polubień, która marka była najczęściej wzmiankowana oraz reklamy powiązane z tym piłkarskim wydarzeniem uważam za najciekawsze.

Turniej w social media

To tylko część danych, ale widać wyraźnie, że EURO 2016 należało głównie do Cristiano Ronaldo. Może na boisku nie błyszczał aż tak jak przyzwyczaił nas z gry w Realu Madryt, ale w social media radził sobie znakomicie. Ponad 613 000 aktywności związanych z jego profilami na Facebooku i Twitterze w tak krótkim czasie to naprawdę wynik godny pozazdroszczenia. Nie dziwi też stosunkowo wysoka pozycja Zlatana Ibrahimovica, bo mimo że jego drużyna odpadła stosunkowo wcześnie, to w czasie EURO był bardzo aktywny społecznościowo, biorąc udział w kampaniach marketingowych i budując napięcie związane z transferem.

topUEFA2016players

News Whip dostarcza też ciekawych danych dotyczących najpopularniejszych artykułów powiązanych z EURO. Najwięcej interakcji społecznościowych wywołał dość kontrowersyjny wpis z The Guardian, dotyczący tego jak Ronaldo skrytykował sposób gry islandzkiej reprezentacji. Drugie miejsce to z kolei notka ze strony Chelsea dotycząca tego jak wysokie oczekiwania są wobec jednego z kluczowych graczy tego klubu, Edena Hazarda.

TopstoriesUEFA2016

Według danych Facebooka w czasie całego turnieju około 195 milionów użytkowników wygenerowało 950 milionów interakcji powiązanych z EURO 2016. Sam mecz finałowy z kolei to 146 milionów interakcji za które odpowiadało 45 milionów userów (blisko 5 aktywności na jednego facebookowicza!) oraz około 14,2 miliona tweetów. Kluczowymi i najczęściej dyskutowanymi momentami podczas ostatniego meczu turnieju były: Cristiano Ronaldo wznoszący trofeum, gol Edera, ostatni gwizdek, Ronaldo schodzący z boiska i rozpoczęcie meczu. Nie zaskoczy Was też pewnie to, że jeśli rozmawiano tego dnia o piłkarzach, to znowu Cristiano dominował i ze wszystkich postów odnoszących się do graczy, aż 53% dotyczyły jego osoby.

Co ciekawe jeśli chodzi o marki w social media to najwięcej ugrał Adidas ze swoją akcją #FirstNeverFollows generując około 1,17 miliona udostępnień postów z udziałem Paula Pogby, Garetha Bale’a, Mesuta Özila. Spośród sponsorów turnieju drugą najczęściej wzmiankowaną marką był Carlsberg, a podium zamyka Orange – więcej do poczytania na ten temat tutaj.

Poniżej możecie zobaczyć również zestawienie najpopularniejszych tweetów związanych z EURO 2016 stworzone przez Twitter France.

Reklamowy szał

Tak duży turniej to oczywiście to świetna okazja dla reklamodawców. Wiele marek w ciekawy sposób nawiązywało do piłki nożnej w swoich spotach oraz reklamach outdoorowych. Choć przyznam, że jeśli chodzi o polską telewizję, to nie emitowano nic ciekawego. Dlatego poszukałem co było emitowane na innych rynkach.

Chyba najciekawiej zaprezentowało się Volvo, które od kilku lat współpracuje ze Zlatanem Ibrahimovicem. Piłkarz o wielkim ego i osobowości, ale jak się okazuje chyba jednak realista. Podczas EURO 2016 skończył swoją reprezentacyjną karierę i tuż po ostatnim meczu Szwedów mogliśmy zobaczyć emocjonalny klip, który kwituje doskonałe hasło „Where one story ends, another begins”. A auto? Jest tylko elementem opowieści, wplecionym w taki sposób, że nie odciąga nas od tego, co miało być głównym przesłaniem.

We wpisie o reprezentacji Islandii już pisałem o motywacyjnej i podnoszącej na duchu reklamie Icelandair. Przez porażki i trudne momenty piłkarze dotarli na wielki turniej i stali się w pewnym momencie czarnym koniem EURO 2016. Podejrzewam, że tworząc ten spot agencja nawet nie spodziewała się takiego obrotu spraw.

Jednym ze sponsorów turnieju był Carslberg, rozgrywki miały miejsce we Francji. Zatem jaki był punkt zaczepienia kampanii reklamowej z udziałem Marcela Desailly? Odrobinę kontrowersyjnie, ale pod hasłem „Gdyby Carlsberg robił rewolucje”. Oglądając spot zauważycie pewnie kilka smaczków, jak chociażby ośmiornica wybierająca zwycięzców meczu i ciekawa parafraza słów Marii Antoniny.

Tuż przed samym EURO 2016 Nike opublikował swój spot. To ciekawe, że jako jego głównego bohatera wybrano Cristiano Ronaldo. Sama fabuła z kolei jest stara jak świat, czyli dotycząca zamiany osobowości i prób odzyskania swojego ciała przy najbliższej okazji. Za realizację tego widowiska odpowiada Wieden + Kennedy, a podczas jego trwania możemy na ekranie zobaczyć też innych wielkich zawodników np. Joe Harta, Harry’ego Kane’a, Anthony’ego Martiala oraz Raheema Sterlinga. Reklamę na kanale Youtube marki obejrzało już 52 miliony ludzi, ale takie efekty w przypadku Nike nie powinny dziwić.

To chyba najciekawsze produkcje, ale mam dla Was w zanadrzu jeszcze trailer EURO 2016 stworzony przez BBC z udziałem Rio Ferdinanda i Gary’ego Linekera. Świetny podkład muzyczny od Justice, stylizacja na francuski dwór królewski i stylizowane portrety piłkarzy pokazują, że angielska telewizja definitywnie umie w reklamy.

Na koniec zostawiłem jeszcze kampanię McDonald’s stworzoną przez agencję BETC, która nawiązuje do tego, żeby kibice jednoczyli się podczas sportowych rozgrywek. Być może też odwiedzając restauracje tej sieci, zamiast urządzania burd i zamieszek. Trochę takie wchodzenie w buty UEFA, która zwykle stara się komunikować równość i wyłącznie sportową walkę, ale trzeba przyznać, że wykorzystanie połączonych szalików to ciekawy i przyjemny motyw.

2-82 5-72 6-70

Powyższy artykuł będę pewnie jeszcze aktualizować jeśli znajdę jeszcze jakieś ciekawe dane. Póki co niestety najwięcej materiałów dotyczyło poszczególnych reprezentacji i brakuje dobrych danych zbiorczych (polecam zajrzeć na blog Sotrendera gdzie były udostępniane analizy dotyczące meczy Polaków ). Wiadomo jednak, że takie turnieje sportowe nie mogą się już obyć bez mediów społecznościowych. Tam widać emocje kibiców, ich zaangażowanie. Nawet jeśli kibicują tylko z kanapy, a nie siedząc na stadionie.

logohd24154
Tagi: , , , , , , ,