Wojny Brandów #3 BMW, Audi i Mercedes vs reszta świata

Od wielu już lat obserwuję jak marki komunikują się między sobą. Na rynku konsol Xbox wciąż próbuje jakoś żartobliwie kąsać PlayStation. Telekomy momentami zachowują się tak, jakby konkurencji nie było. O McDonald’s i Taco Bell już kiedyś pisałem. Jest jednak taka branża, gdzie nikt nie bierze jeńców i riposty są naprawdę zdecydowane. Mowa tu o rynku motoryzacyjnym, a zwłaszcza w kontekście tego co robią marki samochodowe zza naszej zachodniej granicy.

„Niemiecka” myśl reklamowa

BMW, Audi i Mercedes to marki, które często kuszą fanów motoryzacji. Gadżetami, rozwiązaniami ułatwiającymi jazdę lub designem pojazdów. Często mowa tutaj o podobnej półce cenowej i rodzaju klienta, osoby która szuka luksusu. Nic dziwnego zatem, że te trzy koncerny zaczęły ze sobą konkurować nie tylko osiągami, ale również za pomocą reklam billboardowych. Tutaj akurat nie była to globalna inicjatywa, a raczej nietypowe marketingowe praktyki lokalnych dealerów, ale warto zwrócić uwagę na ten case.

Rozpoczęło się od reklamy Audi A4 z hasłem, które miało być wyzwaniem dla BMW. „Twój ruch” – można w tym odczytywać zaczepkę, ale też nawiązanie do gier planszowych lub szachów (wybaczcie jakość zdjęć, ale niestety pochodzą z różnych źródeł i były wrzucane w różnych rozdzielczościach).

your_move_BMW

Zatem BMW odpowiedziało z „szach mat” i sprawa mogłaby być zakończona. Co jednak stało się potem?

juggernaut

Audi postanowiło wrócić do gry, twierdząc, że pionek BMW nie ma szans z ich królem. Wszystko dzieje się na powierzchni jednej przecznicy w okolicach Los Angeles.

bmw-vs-audi-chess-fight-3

Nagły desant z powietrza i BMW uważa grę za zakończoną prezentując swój bolid Formuły 1. Audi w tym momencie zabrakło pomysłu na kontrę. Tak było w 2013 roku.

maxresdefault

Agresywne BMW

Cofnijmy się jeszcze trochę w czasie, a konkretnie o dziesięć lat. BMW wypuściło reklamę prasową w której pogratulowało Audi zdobycia nagrody dla najlepszego samochodu w RPA w roku 2006. I tutaj dość ryzykowne zagranie ze strony Bayerische Motoren Werke nie wyszło chyba na zdrowie, bo konkurencja odpowiedziała…

000000A8DVD950KV-C116

Audi postanowiło odpowiedzieć, podpierając się swoimi wygranymi w wyścigu Le Mans.

bmw-audi

Do gry jednak dołączył trzeci gracz, czyli Subaru. Ta marka postanowiła swoim konkurentom zagrać trochę na dumie i tym, że są nagradzani głównie za wygląd.

0142-o

To jednak nie koniec. Bo na samym końcu postanowił się wypowiedzieć Bentley. Marka, która jest synonimem luksusu, ale też pewnego aroganckiego stylu życia. Ich riposta idealnie wpisała się w wizerunek marki lub nawet w pewien sposób kreowała go na nowo.

4

Jak Mercedes z Jaguarem i Audi wojował

Znowu wracamy w okolice 2013 roku. Mercedes w swoich kanałach społecznościowych opublikował zabawny klip w którym inżynierowie wykorzystując kury tworzą system pomagający w stabilnej jeździe. Fajna rzecz, z przymrużeniem oka. Lecz jaka marka może w naturalny sposób zripostować taki spot? Może taka, która ma w swoim logotypie kota. I to całkiem sporego.

Jednak słowo na koniec zachował Mercedes komunikując, że koci refleks może jest dobry, ale jednak nowoczesny system hamulców to najlepsza rzecz dla zapewnienia bezpieczeństwa jazdy. <mic drop i idziemy do domu>

1526909_10152095498826670_1397574287_n

Na deser mam jeszcze jeden szczególnie udany billboard. Ciekawe wykorzystanie symbolu Audi i charakterystycznych kręgów, a na koniec i tak Mercedes kwituje to w swoim stylu – kolejno miłość, małżeństwo, sex. Czegoś takiego brakuje mi we współczesnej przestrzeni reklamowej.

AudiMercedes_DrajwBlog

To ciekawe, powyższe przykłady to głównie reklamy outdoorowe lub prasowe. Dziś mając media społecznościowe, konta na Facebooku, Instagramie czy Twitterze, marki mogłyby publikować setki takich słownych i wizualnych potyczek. A tak się nie dzieje. W większości każda marka stwierdza, że ma własne podwórko i na nim będzie się bawić. Mieliśmy w zeszłym roku case Volvo, które próbowało real time marketingowo odpowiedzieć klientowi, który miał dość spamu (włączyły się w to też inne marki). Jednak to nie ten poziom, to była rzecz, która żyła kilka tygodni.

Być może pamiętacie jeszcze inne starcia marek motoryzacyjnych rodem z Niemiec. Jeśli tak, to linkujcie, opisujcie w komentarzach. Ja ruszam dalej szukając kolejnego materiału do Wojen Brandów i chyba to będzie wspomniana na samym początku konfrontacja między konsolami Sony i Microsoftu.

logohd24154

Tagi: , , , , , , , ,