Wojny Brandów #2 – Coca Cola vs Pepsi

Dziś na blogu klasyczna konfrontacja, która trwa od wielu lat. Najciekawsze dla mnie w tym wszystkim jednak jest to, że Pepsi wciąż prowokując staje się w naszych oczach graczem równym z Coca Colą. Gdy tak naprawdę niebieski napój ma tylko kilka procent rynku, ale dzięki podszczypywaniu konkurenta wydaje się marką potężniejszą. Podobnie było w przypadku, gdy Burger King chciał zaprosić do współpracy McDonald’s (o ich wojnach podjazdowych też kiedyś napiszę). Wojny Brandów #2 uważam za otwarte.

Halloween 2013

Chyba najlepszym przykładem na to, że coś wisi w powietrzu jest poniższa reklama stworzona na Halloween 2013. Puszka Pepsi w płaszczu Coca Coli. I w ten sposób straszy wszystkich (może zawartością cukru?). Humorystycznie, zaczepnie i wcale nie w chamski sposób rzucono rękawicę. Jedno z najlepszych „brand wars” w ostatnich latach.

pepsi (1)

Jednak to nie konkurencja, a internauci odpowiedzieli swoją wersją – a nawet jeśli przeróbka wyszła od agencji obsługującej CC, to wrzucono to anonimowo do sieci. Odpowiedź jest naprawdę mocna i znowu przywraca równowagę do świata. Pepsi 0, Coca Cola 1.

coke-ad

Pepsi prowokuje od lat

W ramach kampanii „Joy of Pepsi” z 2001 roku, czyli czasów gdy dinozaury chodziły jeszcze po świecie, pochodzą kolejne trzy kreacje, które w wyraźny sposób nawiązują do rywalizacji pomiędzy markami. Minęło wiele lat, a Pepsi wciąż próbuje i wciąż wydaje mi się, że to tylko taka napinka, a gdyby jednak Coca Cola odpowiedziała to skończyłoby się to dla prowokatora fatalnie.

collage235

Rok wcześniej, niż powyższe powstała jeszcze reklama na Prima Aprilis, tutaj nawet nikt się nie krygował czy podać nazwę konkurencji, czy nie.

pepsi

User generated content

Oczywiście, skoro spece od marketingu Pepsi zasiali gdzieś ziarno niezgody i pokazali, że wojna trwa, to zaangażowano do niej również fanów marki. Materiałów w internecie jest cała masa, ale znalazłem moje trzy ulubione dotyczące rywalizacji Coca Coli z Pepsi. Oczywiście te, w których to „niebieska” marka wygrywa.

collage24


Z czego tak naprawdę wynika taka taktyka działań Pepsi? Moim zdaniem z tego jakie wartości komunikuje ta marka. Zauważmy, że nie stronią od sportów ekstremalnych, a komunikacja tego brandu zawsze była taka odrobinę pyskata wręcz. Coca Cola z kolei to radość, uśmiech, a nie psoty. Dlatego większość tych zaczepek i akcji partyzanckich pozostaje bez odpowiedzi. To takie poszturchiwanie giganta, „Spójrz na mnie!”, zdaje się krzyczeć Pepsi tymi działaniami. Ściąga za to uwagę gapiów i w ten sposób zyskuje rozgłos oraz trochę lepsze pozycjonowanie wśród klientów.

logohd24154

Tagi: , , , , , ,