Urozmaicamy komunikację w social media

Komunikacja w mediach społecznościowych jest coraz bardziej wymagająca. W wielu przypadkach nie wystarczy już na stockowe zdjęcie dodać napisu i ramki z nazwą marki. Zarówno firmy i agencje, jak i odbiorcy wymagają czegoś „więcej”. Czegoś efektowniejszego, niestandardowego. Ostatnio Artur Jabłoński opublikował wpis jakie angażujące treści wrzucać na fanpage. Ja pójdę o krok dalej i pokażę Wam przykłady kreatywnego wykorzystania publikacji na Facebooku.

Gdy post to za mało

Na potrzeby dzisiejszego wpisu odgrzebałem również dwa przykłady tego jak można wykorzystać cały profil, żeby coś zakomunikować. Ciekawym przykładem jest chociażby Taco Bell, który skasował wszystkie posty na swoich profilach społecznościowych (Facebook, Twitter i Instagram) i pozostawił jeden komunikat – zapowiedź aplikacji mobilnej. Nie chcieli rozpraszać użytkowników niczym więcej, jeden komunikat naraz. I z danych udostępnionych przez Taco Bell wynika, że takie podejście procentuje, bo już w ciągu 24 godzin w 75% lokali ktoś korzystał z aplikacji do zamawiania.

Taco-Bell-Facebook

Innym przykładem takiego wykorzystania fanpage’a są Złote Wyprzedaże. Na swoje 3 urodziny marka postanowiła wykasować wszystkie dotychczasowe posty i wstawić tylko te związane z krokami milowymi firmy i najważniejszymi dla niej momentami. To przykład z 2013 roku, ale z tego co pamiętam z różnych branżowych dyskusji wszystko było przeprowadzone we współpracy z Facebookiem, także reszta postów nie została usunięta na zawsze.

1797_530_0_1_15bb4bc7b8__zlotewyprzedazeurodziny

Kreatywne publikacje

Mam dla Was osiem różnych inspirujących postów, które powinny Was zachęcić do tego, żeby myśleć o komunikacji w social media nieszablonowo. Wiadomo, że zazwyczaj to mocniej angażuje działy kreacji, ale moim zdaniem to jest kierunek w którym trzeba podążać. Już w 2014 roku bodajże wspominał o tym Yuri Drabent podczas Social Media Conventu, że wkrótce posty w social media będą jak pełnoprawne reklamy, jak kampanie do prasy lub telewizji. Co ciekawe niektóre z tych rozwiązań, które zaraz zobaczycie wcale nie są takie skomplikowane, a jednak przyciągają uwagę.

Klikaj w Whoopera – to nietypowe wykorzystanie aplikacji Post Sticker, które sprawia, że klikając w link Facebook przenosi nas na kolejny post. Klikamy tak długo, aż dojdziemy do Whoopera naturalnej wielkości. Tutaj znajdziecie post źródłowy.

wersm-clic-whopper-facebook-burger-king-2 wersm-clic-whopper-facebook-burger-king-3 (1) wersm-clic-whopper-facebook-burger-king-4 wersm-clic-whopper-facebook-burger-king-5 wersm-clic-whopper-facebook-burger-king-7 wersm-clic-whopper-facebook-burger-king-10

Wrzucając kilka zdjęć do posta (bez tworzenia galerii) uzyskujemy układ kafelkowy. Dlaczego by go nie ułożyć w jedną całość i tak jak Kia nie zaprezentować idealnej trasy?

Ewentualnie możemy kafelki wykorzystać jako podstawę do stworzenia wpisów z podstronami. Zdjęcie to nagłówek, a klikając w nie dowiadujemy się więcej o jakimś zagadnieniu. Tutaj jako przykład post z fanpage’a Lidla w którym znajdziemy porady dotyczące kruchego ciasta (tutaj akurat wykorzystano album zdjęciowy, ale nie polecam tego rozwiązania bo daje słaby zasięg).

To może zróbmy video 3D? Brzmi skomplikowanie, czyż nie? A wystarczy nagrać klip w którym jest wykorzystana perspektywa i dodać na nim w odpowiednich miejscach białe pasy. Jednym z prekursorów takiego rozwiązania jest Jameson, tylko że na Instagramie. Poniżej z kolei prezentuję post z okazji Dnia Świętego Patryka.

Nie zawsze jest czas i możliwość nagrać klip video, zatem jeśli musimy pozostać przy grafikach i zdjęciach, to też można ten efekt 3D wykorzystać. Chociażby tak jak zrobiło to Prince Polo, biały pasek na dole, nachodzący na niego batonik i voila!

Cover photo, rzecz na którą czasem nie zwraca się uwagi, ale dobrze jeśli jest atrakcyjne i przyjemne dla oka. Przy dotychczasowym układzie fanpage’y często też wykorzystywano to, żeby awatar łączył się  tłem. Jednak dla mnie dobrym przykładem tego jak wykorzystać ten największy format zdjęciowy na profilu w komunikacji, jest to co zrobił Sprite.

Mamy jeszcze coś takiego jak cinemagraphy, czyli video z jednym ruchomym elementem. Często wrzuca się je w formacie GIF, żeby następowało automatyczne zapętlenie.

Można też wykorzystać układ newsfeeda Facebooka, żeby zwrócić uwagę. Najpewniej lepiej to będzie wyglądać na urządzeniach mobilnych, ale Peugot Polska pokazał jak to zrobić w fajny i kontekstowy sposób.

To tylko kilka z możliwości z jakich możemy teraz korzystać na Facebooku (o kreatywnych profilach na Instagramie już pisałem – o tutaj). Przecież jest też chociażby Canvas, są formaty karuzelowe. Im jednak chcę poświęcić zupełnie osobne teksty wraz z tutorialami jak je przygotować. Jeśli jednak kojarzycie inne ciekawe posty, wykorzystujące jakieś triki graficzne lub video, to komentarze czekają na Was, a ja postaram się uzupełnić powyższą listę.

logohd24154

PS. Screen fanpage’a Złotych Wyprzedaży pochodzi z artykułu Nowego Marketingu.

Tagi: , , , , , , ,