Tajemnice Edge Ranka – jak publikować na Facebooku?

Dzisiejszy tekst to taka moja forma reakcji na ostatnie zapytania na facebookowej grupie Social Media. Okazuje się, że jest wiele osób, które tak naprawdę nigdy nie zajrzały „pod maskę” Facebooka, a korzystają z niego zawodowo. To nie jest żaden zarzut, bo przecież FB nigdzie wprost nie komunikuje, że nasze treści są filtrowane przez algorytm. Edge Rank konkretnie, bo tak zwie się ten mechanizm, który daje i odbiera. Rządzi i dzieli. Mimo wszystko jest jednak dość elastyczny i można go naginać do swoich potrzeb nawet bez płatnej promocji. Jak? Dowiecie się tego z dzisiejszego wpisu, a także pokrótce wyjaśnię z czego ER się składa. Jedziemy!

Anatomia algorytmu

Edge Rank odpowiada za wyświetlanie wszystkich postów na Facebooku, a także pośrednio publikacji sponsorowanych (jest większe prawdopodobieństwo, że zobaczymy post od marki z którą kiedyś weszliśmy w interakcję). Składa się z trzech składowych, które opisują Rangę Strony/Znajomego względem nas, czyli użytkownika.

edgerank-1-

Affinity (Koligacja) – to wskaźnik, który opisuje naszą relację z podmiotem publikującym. Jak często dawaliśmy lajka pod postami strony, jak często udostępnialiśmy posty, a także czy ukrywaliśmy posty z tejże strony. Dlatego zazwyczaj postawa użytkowników w stylu „Polubiłem Waszą stronę i czemu nie widzę Waszych postów?” budzi u mnie uśmiech politowania. Nie byłeś aktywnym fanem, to się nie dziw. FB uznał, że najwyraźniej chcesz się identyfikować z daną marką (mając ją w polubionych), ale nie chcesz z nią wchodzić w interakcję. W takiej sytuacji strona znika z newsfeeda i zastępują ją ta, której posty lubisz. Zatem dość prosto można odświeżyć sobie relację z danym fanpagem – wchodzimy na jego Oś Czasu i lajkujemy kilka postów naraz. Algorytm zlicza, że (co najważniejsze!) weszliśmy na profil marki, a zdarza się to rzadko. Dwa, że wchodzimy w interakcję. To trochę tak jak w Simsach, gdzie gdy nasza przyjaźń z kimś spadała wystarczało zaprosić go i pogadać kilka godzin żeby znowu stał się naszym best friend for life.

Weight (Waga Postu) – część z Was pewnie o tym wie, ale dla jasności o tym wspomnę. Posty na Facebooku mają różną wagę. Inaczej w algorytmie jest liczone zdjęcie, inaczej post tekstowy. Większy zasięg osiągnie publikacja, która w ciągu pięciu minut ma sto polubień, niż taka, która przez cały dzień nazbierała ich tylko dziesięć. Do wagi wliczają się nawet takie współczynniki jak to, czy dany post udostępnił ktoś mający szeroką i aktywną sieć znajomych/obserwujących lub czy post nagle nie zaczął być masowo ukrywany, bo nie spodobał się odbiorcom. Jakie rodzaje postów są dla algorytmu najbardziej atrakcyjne?

  • Zdjęcia/video natywne – zwłaszcza video natywne Facebooka jest teraz traktowane ulgowo, bo FB premiuje takie publikacje chcąc zdetronizować YouTube
  • Linki – tu wpływ ma również jakość źródła, czy jest to serwis/blog, który ma dużo interakcji społecznościowych, jego odwiedzalność itd.
  • Video zewnętrzne (YouTube, Vimeo) – to też rodzaj linków, ale z racji, że Facebook stara się „pushować” swoje natywne video, to klipy z YouTube osiągają o wiele niższy zasięg
  • Posty tekstowe – największy zasięg organiczny, ale potencjalnie najmniejsze zaangażowanie

Jak wspomniałem do wagi publikacji wliczają się również aktywności pod postem, a te są uszeregowane następująco:

  • Udostępnienie – generuje dodatkowy zasięg, a według Sotrendera i ich Interactivity Index jest punktowane za 16
  • Komentarz – tu z kolei 4 punkty Interactivity
  • Polubienie postu – 1 punkt Interactivity
  • Klik w post – tu może być zarówno przejście po linku do serwisu, by odczytać cały artykuł, jak i otworzenie zdjęcia; ta interakcja nie jest punktowana, ale wpływa na zasięg postu i jest brana pod uwagę przez algorytm przy obliczaniu Affinity

Time Decay (Odstęp Czasu) – ta składowa Edge Ranka z kolei opisuje zarówno jak dawno miała miejsce nasza ostatnia interakcja ze stroną, jak i czas od opublikowania postu. Czyli w przypadku jeśli dość niedawno wykonaliśmy jakąś akcję związaną z daną stroną lub znajomym, to post prawdopodobnie się nam wyświetli. Jeśli zaś dość dawno nie zaszła żadna akcja pomiędzy nami, a drugim podmiotem, to wpływ wtedy decyduje Waga Postu. Im popularniejszy i „cięższy” tym większa szansa, że nagle przebije nam się przez inne publikacje, nawet jeśli dawno nie widzieliśmy nic od danego publikującego.

Płynność treści

Ogólnie jednak Edge Rank to ponad 10 000 różnych zmiennych różnicujących nasze społecznościowe relacje z markami i znajomymi. Facebook dodał również dwie zmienne, które miały wpłynąć na większą widoczność postów, które mogą zostać uznane przez użytkownika za relewantne, a tym samym powinny zostać wyświetlone, nawet jeśli nie do końca spełniają wymogi Affinity (pewnie gdzieś w trzewiach kodu Facebooka istnieje taka punktacja, że marka X ma u nas 10 punktów, a znajomy Y 20 punktów, ale póki co nie dotarłem do aż tak szczegółowego opracowania dotyczącego algorytmu):

Last Actor – to zmienna określająca nasze 50 ostatnich aktywności i tym samym dopasowująca część postów nawet jeśli według Edge Ranka nie powinny się wyświetlić. Ale skoro 15 z tych aktywności to były komentarze u znajomego z którym nasza facebookowa więź już trochę oklapła, to jednak jego kolejne posty zostaną wyświetlone. Nie zwrócą naszej uwagi? No to wraca do odmętów newsfeeda i tam dalej publikuje swoje teorie spiskowe. 😉

Recent Experiments

Story Bumping – to wkurza i to mocno. Przyjmijmy, że jest post u chociażby Michała Sadowskiego. Jak wiadomo jego posty zazwyczaj wzbudzają lawinę interakcji. Ten akurat nie wyświetlił mi się tuż po opublikowaniu albo nie byłem wtedy aktywny. Facebook zatem postanawia, że przecież to jest fajny post od użytkownika z którym mam wysokie Affinity, a dodatkowo jest ciężki Wagowo jak cholera, bo ma masę udostępnień. I przyjmijmy, że ta akurat wrzutka Michała dotyczy czegoś, co mnie nie interesuje. Zobaczyłem, przewijam dalej. Ale FB wypycha ten post co chwila na górę, bo inny znajomy go skomentował, bo ma coraz więcej lajków. Niestety jeśli zareaguję na niego negatywnie (to znaczy ukryję go), to daje to minusowe punkty do Affinity i za jakiś czas Sadek może mi zniknąć z feeda. Pisałem o tym kiedyś tutaj – Jak naprawić Edge Rank?

Jak dobierać treści?

Dobra, dowiedzieliśmy się, co wpływa na to, że nasze posty wyświetlają się tak, a nie inaczej. Czyli znamy zasady gry, ale jak wygląda piłka którą będziemy grać? Napomknę tylko, że każda strona ma swoje unikalne Affinity i Wagę względem użytkowników. To co wypisałem wcześniej to modelowy opis, ale często zdarza się, że na przykład fanpage, który publikuje wyłącznie publikacje tekstowe ma niesamowite zasięgi i liczbę interakcji. A powinien spełniać tylko jeden z tych celów według wytycznych. Zatem sprawa jest trochę bardziej skomplikowana niż by się wydawało. Na szczęście możecie bardzo szybko sprawdzić jakie medium najlepiej działa na Waszym profilu.

Wchodzicie w Statystyki profilu (czyli Facebook Insights), wchodzicie w zakładkę Posty i następnie Typy postów. Na poniższym screenie jest wersja anglojęzyczna, ale to chyba Wam nie stanie na drodze. Co tu widzimy? Analizę z mojego profilu blogowego, na którym największy zasięg mają publikacje video i one też najbardziej angażują. Z kolei statusy mają większy zasięg od zdjęć, ale angażują tylko nieznacznie lepiej. Widzicie rozbieżności między tym co ja sobie wypracowałem na profilu, a wytycznymi Edge Ranka? Oczywiście mogę teraz próbować sprawdzić, czy powrót do wskaźników tak jak Mark Zuckerberg przykazał sprawi, że moja strona będzie miała się lepiej, czy może właśnie muszę iść wydeptaną już ścieżką.

2

Przy planowaniu kolejnych publikacji i rodzaju medium jakiego użyć, możecie również zerknąć do Sotrendera, gdzie w zakładce Post Insights znajdziecie dane o Cyklu Życia Posta. Czyli jak długo zdobywał zasięg organiczny, jak wygląda rozkład aktywności i tym samym, kiedy przestał w sumie być wyświetlany kolejnym użytkownikom. Korelując to z rodzajem medium jakiego użyliśmy możemy sprawdzić, jakie rodzaje postów wpływają najlepiej na pozyskiwanie zasięgu/interakcji lub obydwa te wskaźniki

1

Dobre praktyki

Na koniec kilka truizmów z punktu widzenia osoby pracującej w tej branży od trzech lat, ale być może dla niektórych z Was będą to cenne wskazówki, które pozwolą Waszym profilom rozkwitnąć i zajmować czołowe miejsca w Fanpage Trendsach.

  1. Dbaj o odpowiednie pory publikacji, bo to również ma duży wpływ na to jak często nasze posty będą wyświetlane. Jeśli publikujemy wtedy kiedy konkurencja, to jest możliwość, że przegramy z nimi w bitwie na Affinity. Poradnik dotyczący pór publikacji znajdziecie tutaj – Kiedy publikować na Facebooku?
  2. Analizuj na bieżąco jak wyglądają statystyki zasięgu i interaktywności, dzięki temu będziesz wiedzieć jak często publikować, a tym samym w skuteczniejszy sposób docierać do fanów. Bo być może wystarczą dwa posty dziennie zamiast sześciu, żeby osiągnąć te same efekty.
  3. Nie twórz postów o zbytnio „ofertowym” charakterze i z użyciem „wymuszających” kliki tytułach. Jeśli treść jest myląca albo zbyt sprzedażowa, to Facebook nie zawaha się takiej publikacji uciąć zasięgu.
  4. Nie kombinuj zbytnio z treścią posta. Facebook wykrywa jeśli próbujesz oszukać algorytm i publikujesz link w treści tekstowej, bez zaciągania miniaturki. Jakiś czas temu to działało całkiem nieźle, ale teraz FB, chce żeby administratorzy grali trochę „czyściej” i bardziej wizualnie. Skoro link, to z przyciągającą oko miniaturką, skoro tekstowy, to najwyraźniej bez przekierowania poza serwis.

Dodatkowo polecam Wam lekturę artykułów stworzonych przez BufferSocialbakers, które rzucają jeszcze trochę światła na działanie Edge Ranka. Wiedzy w tym temacie nigdy za dużo, warto wiedzieć co się zmienia i jak dostosowywać taktyki publikacji do zmieniającego się otoczenia. Bo jeśli Wy wykorzystacie jakąś „furtkę” to możecie zyskać chwilowo lepszą pozycję w algorytmie, którą i tak trzeba będzie ustabilizować mając z tyłu głowy zasady jakimi Facebook się rządzi.

logohd24154

Tagi: , , , , , , , , , ,