Szczere Slogany – IKEA

Tym tekstem chciałbym zapoczątkować kolejny cykl na blogu. Wiecie, takie serie tekstów sprawiają, że łatwiej usystematyzować pracę nad blogiem, czasami może wpaść coś spontanicznego, ale jeśli ma się jakiś temat do eksploatowania, to o wiele prościej napisać coś na szybko. Także przedstawiam wam Szczere Slogany.

Na pewno natknęliście się w sieci na grafiki tworzone przez użytkowników, które mają przedstawiać marki i ich hasła reklamowe w krzywym zwierciadle. Z mojego punktu widzenia, jako osoby, której jednym z podstawowych zadań jest zrozumieć jak konsumenci postrzegają brand klienta dla którego pracuję, jest to zjawisko bardzo ciekawe i potencjalnie niosące masę informacji. Bo jeśli marka w swoim przekazie może być autoironiczna lub z przymrużeniem oka komunikować pewne informacje, to user generated content jest świetnym kompasem. Kompasem pozwalającym na sprawdzenie jak ta komunikacja marki rzeczywiście się zakorzeniła w umysłach odbiorców.

IKEA – na pierwszy ogień

W pierwszej odsłonie Szczerych Sloganów postanowiłem sięgnąć po markę, którą naprawdę wielbię za prowadzone działania marketingowe, spójność wizerunku oraz przekazu, a także komunikację wartości marki. Jeśli byliście kiedykolwiek w IKEA, to na pewno widzieliście te wszystkie informacje wypisane na ścianach, tłumaczące pochodzenie nazwy samej sieci sklepów czy poszczególnych produktów. Branding jest tam wszechobecny i nieinwazyjny.

Co więcej, ten szwedzki brand potrafi czasami sobie pożartować z klientów w oficjalnej komunikacji, ale nie w stylu pstryczka w nos a grania konwencją. Wiadomo, że ich meble są do samodzielnego montażu, a wizyta w sklepie zazwyczaj oprócz wyboru nowego wieszaka do łazienki wiąże się również z wizytą w części gastronomicznej. To wszystko wpływa na doświadczenia z marką i klienci z nią obcujący doskonale o tym wiedzą. Dzięki tej znajomości dochodzi do swego rodzaju brandjackingu, który jednak w przypadku IKEA nie jest pistoletem, który po zacięciu się wybucha nam w twarz, a spontaniczną reklamą tworzoną przez jej klientów. Zobaczcie zresztą sami.

#1 Nie raz i nie dwa zdarza się, że przy montażu zakupionego w IKEA regału zastanawiamy się po cholerę tyle tych kołków, śrubek i innego badziewia. Plan montażu zazwyczaj też nie przychodzi z pomocą. Jak widać ktoś uznał to za na tyle powszechne zjawisko, że stworzył poniższą grafikę. Gdyby nie rodzinny wizerunek szwedzkiej firmy spokojnie można by tego użyć w oficjalnej komunikacji.

980048_626392040782487_6633695093464602372_o

#2 I tu właśnie mamy nawiązanie do gastronomicznej strony IKEA. Jeśli jedziemy tam na weekendowe zakupy, to na pewno zajdziemy na obiad. Na dobrą sprawę mogliby otworzyć sieć tanich restauracji i stworzyć markę córkę, jednocześnie wspierając się wypracowaną renomą.

7423db5ba2f2f4a4cf5ddcf61fce2630

#3 Znowu wracamy do montażu. W sumie skoro ich projektanci wymyślili te meble, które są tańsze niż u konkurencji, to Ty kliencie już się męcz jak to złożyć. Chyba, że dopłacisz to zrobią to za Ciebie.

ikea

#4 Stereotypy, stereotypy i jeszcze raz stereotypy. Rządzą naszym życiem i mają również swój udział w odbiorze marketingowym niektórych marek. Także jeśli myślimy o IKEA i ich nowych produktach, jak powstają, jak są projektowane i kto do cholery nadaje im takie nazwy (swoją drogą polecam poszukać w sieci quizu w którym należy zgadywać czy dany dziwny skandynawski wyraz jest nazwą mebla czy zespołu black metalowego).

ikea_header

#5 Chyba żadna inna firma robiąca meble tak głęboko nie wbiła się w umysły społeczeństwa z jakąś cechą swoich produktów tak, jak IKEA z tym nieszczęsnym własnoręcznym montażem. Wtedy dobrzy internauci wkraczają z takimi pomysłami jak poniższy. W tym szaleństwie w sumie jest metoda!

IKEA_car_cc_Roberto-Rizzat-copy

#6 Na koniec kreacja, co do której nie mam 100% pewności, czy jest tworem społeczności i internautów czy częścią oficjalnej komunikacji. Niemniej oddaje znowu ten największy wyróżnik marki. Zmontuj własnego bałwana, za darmo. Nigdzie indziej nie będziesz mieć takiej okazji, tylko w IKEA.

55852_3607_500_Snowman

Jak widać konsumenci często posiadają naprawdę ciekawe spojrzenie na produkty i firmy. Warto więc czasami się w to zagłębić zanim zaczniemy planować nową kampanię, bo być może najskuteczniejsze w dotarciu będą takie komunikaty, które pojawiają się spontanicznie w internecie. Jeśli podoba Wam się taka koncepcja tekstów z analizą kolejnych marek pod kątem Szczerych Sloganów i user generated contentu to możecie zagłosować „ZA” klikając lajka.

logohd24154
Tagi: , , , ,