Jak stworzyć reklamę na Facebooku?

Chcesz stworzyć swoją pierwszą kampanię reklamową na Facebooku? Nie wiesz jak ustalić parametry lub grupę docelową? Jaki budżet i jak rozliczany jest najlepszy? Na te i kilka innych pytań odpowiem w poniższym przewodniku po Menadżerze Reklam. Jeśli macie dodatkowe pytania, to zapraszam do komentowania.

Powiedzieć, że zabierałem się do tego wpisu jak pies do jeża, to tak jakby nie powiedzieć nic. W końcu jednak zapytania z różnych stron sprawiły, że wolę spisać część swojej wiedzy (bo przecież nie całą, wtedy stałbym się zbędny!) na blogu i po prostu przesyłać link. Formatów reklamowych na Facebooku jest coraz więcej, dlatego chciałbym się skupić na dwóch, które prawdopodobnie będą najczęściej przez Was wykorzystywane – Aktywność dotycząca posta na stronie i Kliknięcia przekierowujące do witryny (borze liściasty, kto to tłumaczył?).

Gdzie jest Menadżer Reklam?

Na samym początku sugeruję Wam krótką lekturę materiałów udostępnianych przez Facebooka. Na tej podstronie – Proste i skuteczne reklamy na Facebooku – znajdziecie najważniejsze informacje o tym jak działa ekosystem reklamowy tego serwisu, jak dobierać grupy docelowe i które formaty są najlepsze dla Waszych celów. Wszystko za darmo i do wyszukania z poziomu Google, jednak jakimś cudem trafiliście najpierw do mnie. Zatem opowiem Wam jak ja podchodzę do tworzenia reklam.

Klikamy tutaj – Menadżer Reklam – i lądujemy w miejscu w którym wszystko się zaczyna. Jasne, część z działań reklamowych możecie wykonywać z poziomu Waszego fanpage’a, ale… jest to nieefektywne i mocno na skróty. Druga sprawa, że być może słyszeliście gdzieś kiedyś o Power Editorze. O nim dzisiaj nie rozmawiamy, to wyższa szkoła jazdy i reklamowy Excel, do którego nawet ja nie umiem się przekonać. Zostańmy w bardziej przyjaznym miejscu.

Jeśli jesteście tutaj pierwszy raz to na podstronie Ustawień konta reklamowego dodacie Wasz środek płatności (karta lub PayPal) oraz dane które mają być na fakturze – klik klik.

Reklama promująca post

 

Krok pierwszy – tworzymy reklamę promującą post

Nie mam przed Wami tajemnic, więc zobaczycie na poniższym screenie różne wyniki moich eksperymentów reklamowych, ale najbardziej w tej chwili interesuje Was zielony przycisk w prawym górnym rogu.

Krok 2

Trafiamy na ekran, który pokazuje nam wszystkie dostępne formaty i wyżej mamy jeszcze rozróżnienie czy chcemy brać udział w aukcji cenowej (w zależności od jakości naszego profilu i historii działań reklamowych FB pozwala nam wyświetlać się częściej i niższym kosztem względem innych reklamodawców) lub postawić na zasięg i częstotliwość (tutaj już wszystko deklarujemy, ale z doświadczenia wynika, że ta opcja wymaga to wyższych budżetów). Klikacie zatem w pierwszą od lewego górnego rogu opcję z kategorii „Świadomość”.

Krok 3

Przed kolejnym krokiem nadajcie kampanii jeszcze jakiś tytuł, żeby łatwo można ją było zidentyfikować – na przykład tytuł wpisu, który promujecie lub nazwę profilu + miesiąc.

Krok drugi – grupa odbiorców

Tutaj zaczynają się schody moi mili. Po jakich parametrach wybrać osoby, do których chcemy dotrzeć? Ja mam na to kilka sposobów. Wpierw jednak pokażę Wam z jak wielu opcji możemy wybrać, poniżej znajdziecie infografikę stworzoną przez WordStream z listą opcji do targetowania. Wiek, miejsce zamieszkania czy wykształcenie to norma, ale wiedzieliście, że można reklamą docierać do osób, które od niedawna są rodzicami? Lub do osób na konkretnych stanowiskach, a nawet adminów innych fanpage’y (dla mnie ta opcja to złoto).

WordStreamFacebookAdTargetingInfographic

Dobra, ale jak sprawdzić do kogo my powinniśmy trafiać? Jak wyglądają zainteresowania naszych fanów lub odbiorców? Możecie skorzystać ze sposobu Artura Jabłońskiego, który pokazuje jak stworzyć grupę odbiorców na podstawie osób odwiedzających stronę – naszego bloga, stronę WWW klienta etc. To opcja bardziej zaawansowana, ale można Audience Insights wykorzystać w prostszy sposób.

Instrukcję znajdziecie pod tym linkiem, wystarczy że w odpowiedniej rubryczce zaznaczycie, że skanujecie fanów swojego fanpage’a i ukażą Wam się ich zainteresowania, inne polubione strony i profil demograficzny. Wystarczy zatem wpisać te dane do panelu reklamowego i oto mamy osoby podobne do naszych aktualnych fanów. Oczywiście możemy też ograniczyć się do serwowania reklam osobom, które już śledzą nasz profil.krok 4

Facebook ma bardzo rozbudowany i całkiem sprytny system rekomendacji innych zainteresowań, więc warto jeszcze wybrać kilka z nich, żeby zawęzić grupę docelową (wiem, że 6 milionów potencjalnych odbiorców brzmi fajnie, ale ograniczcie się do mniejszych cyferek, jednak żeby nie było zbyt wąsko, bo wtedy wyjdzie drogo – poczytacie o tym tutaj).

Krok trzeci – umiejscowienia

Chyba najprostsza część całego procesu. Czyli wybranie gdzie nasze reklamy mają się wyświetlać. W większości przypadków wyłączam Instagrama (na niego warto puszczać osobną kampanię, żeby wyniki nam się nie mieszały) i prawą kolumnę na komputerach (bo póki co jest blokowana przez większość Adblocków, zatem skuteczność może być dość niska). Aktualności na komputerach i urządzeniach mobilnych to najlepsze rozwiązanie i nie bądźcie zaskoczeni jeśli większość efektów będzie pochodzić właśnie ze smartfonów.

krok 5

Krok czwarty – budżet i harmonogram

Dochodzimy do punktu, gdzie są już schody. Musimy zadeklarować Facebookowi ile chcemy wydać. Tutaj nie ma jednej recepty. Bo zależy to od:

A) Zasobności naszego portfela – jeśli jesteśmy osobą prywatną, blogerem

B) Budżetu na reklamę – jeśli jesteśmy przedstawicielem firmy

I tu dam Wam dwie rady jak określić ile chcemy wydać finalnie. Po pierwsze można puścić kampanię pilotażową, żeby orientacyjnie określić estymowany koszt za jedną interakcję. Dajmy na to, że będzie to 30 groszy. Chcemy zatem wygenerować pod postem 1 000 interakcji (wliczając kliki), musimy wydać na to z 350 złotych. Ok, ale możemy też stwierdzić, że nasz post ma mieć określony zasięg, wtedy płacimy za CPM (o czym wspominam też na końcu tekstu).

Dlatego warto zrobić dwie rzeczy. Określić budżet jako całkowity na jakiś okres (przykładowo miesiąc), optymalizację pod kątem wyświetlania jako „Aktywność związaną z postem”, kwotę oferty jako ręczną i tam pokaże się nam sugerowana przez Facebooka wartość, a następnie sposób rozliczenia również za „Aktywność związaną z postem”. [Wszystkie te opcje możemy zamienić też na parametry zasięgowe jeśli taki jest nasz cel.]

Wygląda to mniej więcej tak jak na poniższym screenie. Jeśli chodzi o planowanie reklam, to możecie wyznaczyć dni i pory kiedy reklamy mają być emitowane, a jeśli jest to ciągła emisja, ale musi być bardzo intensywna to przełączacie „Typ wyświetlania” na Przyspieszone, co jednak może zwiększyć koszty.krok 6

Krok piąty – strona i post

Mamy już z górki. Wybieramy fanpage z którego ma pochodzić post + ewentualnie do którego profilu instagramowego ma być przypięta promocja. Niżej klikamy żeby z listy wskazać który post ma być promowany i niżej składamy zamówienie na reklamę. Właśnie nasz genialny mem z kotem poszedł w świat.

krok 7

Kliknięcia przekierowujące do witryny

 

Krok pierwszy – wybieramy format

Jeśli chcecie dotrzeć do większej liczby osób z Waszym artykułem, to wybieracie format na samej górze w środkowej kolumnie. Pewnie zastanawiacie się, czym się różni od tego po prawej „Zwiększ liczbę konwersji”. Przede wszystkim różnica polega na analityce, bo konwersje liczy się z pomocą piksela śledzącego i można też sprawdzać jakie akcje wykonują użytkownicy. Jest to jednak wyższa szkoła jazdy i na razie ograniczmy się do tego, że chcecie zdobyć czytelników dla danej treści.

skieruj klientów do witryny

Krok drugi i trzeci – jak wyżej „ale”

Jakie ale? Grupa docelowa może być taka sama jak przy promowaniu postu, ale przy umiejscowieniach mamy coś nowego. Audience Network, to sieć reklamowa Facebooka, która działa w tej chwili w aplikacjach mobilnych lub stronach partnerskich, ale wkrótce ma być czymś na kształt reklam AdWords, czyli z panelu reklamowego na FB będziemy reklamować się w całym internecie. Można zostawić włączone.

audience network

Krok czwarty – budżet i harmonogram

Tutaj również większych różnic nie znajdziemy, ale możemy ustalić, czy rozliczamy się za kliki, wyświetlenia czy unikalny zasięg dzienny. Tutaj wydaje mi się, że najlepiej sobie określić ile możemy zapłacić za jednego potencjalnego czytelnika/odbiorcę przechodzącego na naszą stronę. Przestawcie zatem na rozliczenie ręczne i tam zadeklarujcie kwotę. Jeśli przekierowań będzie mało w porównaniu do osiągniętego zasięgu, warto ją podwyższyć.

budżet przekierowania

Krok piąty – format

Znowu żebyście się nie zgubili. Możemy użyć formatu z jedną kreacją lub karuzeli z pięcioma obrazkami i różnymi adresami odsyłającymi. Bez komplikowania jednak wybierzemy wersję z jednym obrazem. Wybieramy go z dysku, dostępnych grafik z naszego fanpage’a lub galerii dostępnych zdjęć stockowych. W razie gdyby źle się wyświetlał, można go przyciąć i wykadrować. Jeśli szukacie wytycznych co do rozmiarów i formatów grafik to pod tym linkiem jest wszystko – Facebook ads guide.

format jeden obraz

Dodajemy adres do którego chcemy przekierować, Call to Action (na przykład Zobacz więcej, Skontaktuj się z nami etc.), tekst nad zdjęciem, opis i tytuł linku. W razie jeśli przekroczymy jakiś limit znaków lub użyjemy czegoś nieodpowiedniego Facebook od razu nas powiadomi, poprawiamy i emitujemy reklamę. Zanim jednak cokolwiek opublikujecie zapoznajcie się z zasadami emisji reklam, bo na przykład wpisy dotyczące alkoholu muszą trafiać do osób po osiemnastym roku życia, nie można też za bardzo epatować seksualnością, a co ciekawe mi odrzucało też reklamy dotyczące kosmetyków na cerę. Zatem lepiej znać te zasady zamiast zdziwić się, że reklama nie została zaakceptowana – Facebook ads policies.

podgląd reklamy

Na koniec – garść porad

Korzystam z kilku trików, które nie są jakąś czarną magią i jakąś tajemnicą. Przede wszystkim, jeśli tworzycie kampanię reklamową, to ma ona określoną strukturę. Najlepiej zobrazuje to poniższy wykres.

851584_1408055446119534_142483355_n

Także kampania może w sobie zawierać X zestawów reklam, które mają w sobie Y reklam. Podczas swojej pracy zauważyłem, że warto stworzyć jedną kampanię dotyczącą danego formatu i klienta/fanpage’a. Czyli na przykład Pijaru Koksu Blog – Aktywność pod postami. To będzie moja kampania. A w niej tworzę sobie zestaw reklam na sierpień, potem na wrzesień, potem na październik. Co to daje? Pozwala na obniżenie kosztów reklamowych, bo działacie wciąć w obrębie jednej kampanii, dokładacie budżet i pokazujecie FB ciągłość Waszych działań promocyjnych.

Druga sprawa, dotycząca promowania postów. Tak jak wyżej Wam pokazałem, deklarujecie budżet powiedzmy na cały miesiąc. 1 000 PLNów. Zamiast tworzyć do każdego z nich osobną reklamę możecie podmieniać post, wchodzicie w edycję reklamy i zamieniacie. Cały czas w obrębie jednego budżetu i danego zestawu reklam. Potencjalnie może to zmniejszyć trochę zasięg ogólny, ale zwiększy skuteczność i CTR promowanych treści. Czyli więcej polubień, klików i udostępnień za mniej $$$.

Trzecia porada to wartości CPM, które określają koszt dotarcia do 1 000 użytkowników. Tutaj różni się to przede wszystkim od kraju na który jest emitowana reklama, grupy docelowej i wielu innych zmiennych, ale na moich kampaniach zwykle wynosi 6-7 złotych. Podobnie było podczas eksperymentu przeprowadzanego przez Socjomanię. Zatem jeśli optymalizujecie Wasze działania, to starajcie się mieścić mniej więcej w tym zakresie kosztów.

Po czwarte, pewnie gdzieś Wam się obiło o uszy, że reklamy na Facebooku muszą mieć 20% tekstu. Maksymalnie 20%. Ta zasada już się zmieniła i można puszczać reklamy składające się w całości z tekstu, ale będzie to droższe i uzyska potencjalnie niższy zasięg. Także jeśli chcecie sprawdzić, czy Wasza kreacja mieści się  powyższym limicie to skorzystajcie z tego narzędzia – Text Overlay Tool.


To tyle i aż tyle. Jeśli coś jest niezrozumiałe lub zagmatwane w moich opisach, to dajcie znać, postaram się jakoś uprościć cały tutorial. Będę też wdzięczny za udostępnienie go dalej, a jeśli akurat jesteście osobami zaawansowanymi w dziedzinie reklam na Facebooku, to oczywiście punktujcie gdzie popełniam błąd lub co robię źle.

logohd24154

Tagi: , , , ,