Reklamy zasilane memami

Trudno nie zauważyć, że często gęsto inspiracjami dla konceptów reklamowych są publikacje użytkowników w internecie. Zwłaszcza memy, krótkie informacje, które wywołują odpowiednie skojarzenia. Często w konwencji „memetycznej” powstają prawdziwe perełki reklamowe o których chciałbym dziś napisać, bo jest to jeden z najfajniejszych i świeżych nurtów w reklamie. Owszem, można grać na emocjach, wizualnie je dopieszczać i tworzyć dzieła sztuki, ale to właśnie spoty, które mogą stać się samodzielnymi memami (i jeszcze reklamować markę!) są moimi ulubionymi.

Reklama „kardashianowa”

Za wymyślenie tego terminu dziękuję Arturowi Jabłońskiemu z Jeszczejedenblog.pl, z którym chwilę pokonwersowałem nad koncepcją dzisiejszego wpisu. Ogólnie fajnie jeśli twórcy mają przeświadczenie, że ich celem jest „zepsuć internet” (break the internet), co w zamierzeniu chciała zrobić Kim Kardashian swoją rozbieraną sesją. Zalew memów, przeróbek albo wręcz wzorowania się na pierwowzorze. Pożywka dla 9GAGa, 4chana i twórców user generated contentu. Ale w takie coś mogą celować tylko niektóre marki, dość odważne, jak chociażby adidas, którego pewnie zauważyliście w głównym zdjęciu tego wpisu (a pewnie już myśleliście, że Pijaru się sprzedał i będzie grał w piłkę, co?!).

Inspiracją do dzisiejszej notki był poniższy spot tej marki, w której występują Gareth Bale, James Rodriguez, Karim Benzema i Luis Suarez. Piłkarze wyraziści – oprócz Jamesa, bo się dopiero co wylansował – i być może dla niektórych również z deczka kontrowersyjni (Bale – najwyższy transfer; Benzema – pozwy o gwałt na nieletniej; Suarez – gryzienie przeciwników). Dobra, klik niżej i obejrzyjcie reklamę.

Agencja Iris odwaliła kawał dobrej roboty. Jest dynamicznie, z fajnym podkładem muzycznym, luzem i właśnie takimi memowymi momentami, które gdyby wyciąć i zrobić z nich gify, to mogłyby się rozpowszechnić całkiem nie najgorzej. Słyszałem już pewne opinie, że adidas popełnia błąd Nikona, który sugerował, że bez ich produktu nie będziesz dobrze grać. Ja uważam, że to jednocześnie autoironia marki – bo wie komu sprzedaje te produkty, tym co uważają, że drogi sprzęt czyni ich lepszymi – oraz ekspozycja produktu na granicy dobrego smaku. Brakuje tam jeszcze tylko sloganu z ceną. Niewyszukane, ale dla mnie wszystko tutaj spina się w fajną narrację, którą podsumowuje hashtag #therewillbehaters, czyli rób swoje i dąż do celu. Bez epatowania epickimi obrazami w czarni i bieli, z narracją z offu i łzami i innymi pompatycznymi środkami wyrazu.

Jest tego więcej

Przekonałem się, że wiele osób może tego nie znać, a jest to dla mnie esencja memowej reklamy. Praktycznie opiera się tylko na tym i innych głupotach z internetu. A to oznacza, że zawiera „cycki i koty oraz inne podnoszące zaangażowanie” elementy.

W telewizji tego nie puścisz marketerze. Ale jako spot do internetu? Linkowany na Kwejku i Wykopie? Przesyłany przez znajomych na fejsie na zasadzie „Patrz, ale głupie!”? Jak najbardziej. Zresztą jakbym miał teraz myśleć o solankowej wodzie, która wyleczy mnie z kaca, to w głowie mam jednoznaczną decyzję zakupową: woda mineralna Vytautas! Esencja internetu w dwie minuty. I na dodatek przedstawia wszystkie zalety produktu, zero fałszywego marketingu!

Na koniec jeszcze ojciec i matka wszystkich absurdalnych memetycznych kampanii marketingowych (w social media, ATLu, BTLu, digitalu, offline i ulotkach reklamowych), czyli Old Spice z udziałem dwóch czarnoskórych aktorów: Isaiaha Mustafy i Terry’ego Crewsa.

Nie wiem co biorą w Wieden+Kennedy, ale też to chcę, plus trochę ich umiejętności sprzedażowych u klienta, bo przepchnąć takie koncepty kreatywne to jednak trzeba umieć. Zresztą samych przeróbek tego pierwszego spotu „The Man Your Man Could Smell Like”, było już tyle, że można by ułożyć całkiem ciekawą playlistę (polecam przeróbkę z Ulicy Sezamkowej).

Oczywiście na takie działania komunikacyjne i marketingowe nie może sobie pozwolić każda marka. Wyobrażacie sobie bank, który jechałby tak po bandzie? Ja raczej nie, chociaż kto wie w jakim kierunku pójdą trendy w marketingu. Póki co wracam do przeglądania 9GAGa i szukania inspiracji dla moich klientów.

logohd24154

Tagi: , , , , , ,