Podsumowanie Roku 2013

Ostatni będą pierwszymi jak to się zwykło mawiać. Tym razem postanowiłem, że skoro mam już podsumować rok, to nie w trakcie (jeszcze) jego trwania. Mamy drugi tydzień stycznia i uważam, że emocje już trochę opadły, wszyscy przyglądają się trendom na 2014 rok, wyciągają wnioski i prognozują. Spojrzę jeszcze ten ostatni raz wstecz i opowiem Wam jaki 2013 rok był dla mnie. Przy okazji nagrodzę też moich influencerów kolejnymi statuetkami Koksa. 

PRYWATNIE 2013

collage2

Zeszły rok nie był dla mnie lekki. To było 12 miesięcy pełnych zmian, nowych wyzwań, ale również pozytywnych doświadczeń i możliwości nauki. Miałem okazję prelegować na Czwartku Social Media, Social Poznań, Warsztatach Click Apps, Tweetup Polska, a także na jednej z gdyńskich uczelni. Na Blog Forum Gdańsk z kolei pojechałem jako jeden z panelistów, więc wyrwałem swój moment żeby pogadać do mikrofonu, kiedy już zadano mi pytanie. Bardzo się cieszę, że mogłem trochę podciągnąć swoje umiejętności oratorskie, ale do Pawła Tkaczyka bardzo mi daleko. #lans na salonach to również networking, a tego nie zabrakło na Social Media Convent czy Infoshare. Poznałem masę świetnych ludzi, zwiedziłem trochę Polski (co dla domatora nie jest takie proste) oraz wiele się nauczyłem.

Największe zmiany zaszły jednak w moim życiu zawodowym i prywatnym. Większą część roku spędziłem w agencji Carrot (niestety jak wiele innych młodych agencji nie podołała wymaganiom rynku), a swoją bezpieczną przystań odnalazłem w Monday PR, gdzie pracuję od października. Jak widzicie wyżej zmieniła się też Baza Dowodzenia bloga i od sierpnia mieszkam w Warszawie, a od maja jestem narzeczonym uroczej blogerki książkowej.

Okołoblogowo za sukces mogę sobie przypisać pierwsze poważne akcje na blogu z całkiem dużymi markami oraz kilka #darówlosu, które naprawdę mnie ucieszyły – na przykład ten kitkatowy Android, jeden z 10 na całą Polskę. Oczywiście nie były to moje cele same w sobie jeśli chodzi o działalność blogerską, ale na takie skutki uboczne ciężkiej pracy i zaangażowania nie ma co narzekać – więcej o skutkach ubocznych blogowania przeczytacie po kliknięciu w to hiperłącze. 🙂

 NAJLEPSZE KAMPANIE

collage1566

Wybrałem cztery kampanie, które pokazały potencjał mediów społecznościowych na różnych frontach. Nie chodzi tu jednak o efekty, a o kreatywność, spójność z marką i wywołany buzz. Skoro przebiły się do szerszej społeczności, to jest to już jakiś sukces, bo wiele ciekawych konceptów po prostu ginie w gąszczu informacji.

  • Mr. Wolfdog od Old Spice to zabawny sposób na tworzenie „historii” wokół nowego wariantu produktu. Skoro powstała linia zapachowa odwołująca się do dzikości, to czemu nie zatrudnić do jej promocji kogoś, kto jest naprawdę „dziki”? Zatem na trochę ponad tydzień Old Spice zmienił szefa marketingu. Więcej o kampanii przeczytacie tutaj.
  • Coca Cola z kolei bardzo zgrabnie przeniosła na rynek globalny jedną ze swoich australijskich kampanii – Podziel się radością. Taka marka może sobie pozwolić na testy pilotażowe konceptów kreatywnych i robi to naprawdę zacnie. O tym case study również pisałem, więc nie zabieram Wam tutaj więcej czasu – klikajcie i czytajcie.
  • Trzecia akcja marketingowa spięta z social media to nawiązanie współpracy pomiędzy Google i KitKatem. Raptem rano tego samego dnia Microsoft ogłosił przejęcie Nokii, a tu wieczorem do głosu dochodzi konkurencja, która pozamiatała ideą stworzenia nowej wersji Androida z wykorzystaniem symbolu popularnego batonika. Obejrzyjcie sobie chociażby spot, który prezentuje KitKata niczym nowy model smartfona. Zabawne, przemyślane i pod względem PRowym ogłoszone w idealnym momencie.
  • „Agenci mocno pomocni” to najlepsza kampania według IAB Polska w konkursie MIXX Awards 2013 i nic dziwnego. 382 miliony zadanych pytań, 11 milionów gier w aplikacji i w tle delikatny przekaz, że agenci PZU wiedzą o czym myślisz. Dodatkowo real time marketing w postaci odpowiedzi video dla kilu celebrytów i influencerów. Tutaj znajdziecie video case study.

KOKSY 2013, CZYLI MOI INFLUENCERZY

Zrzut ekranu 2013-12-29 o 18

Tak jak rok temu przyznaję swoje małe, prywatne nagrody dla najciekawszych osób oraz dla najważniejszego wydarzenia roku. Nie jest to nic wielkiego, ot mała statuetka wydrukowana w 3D przez Materialination (dajcie im lajka!), której wizualizację widzicie wyżej. Wkrótce nagrody dotrą do laureatów i mam nadzieję, że zajmą zaszczytne miejsce na ich biurkach. A zwycięzcami są… <werble>.

collage1551

Pierwszy Koks 2013 leci do ekipy Sotrendera. Jankowi, Hubertowi, Olkowi i reszcie ekipy dziękuję przede wszystkim za ciągłe ulepszanie ich narzędzia. Otwartość na sugestie oraz fenomenalną obsługę klienta. Należy im się również za zdobycie w tym roku Aulera, mimo że wcale młodym startupem już nie są. Warto również śledzić blog Sotrendera, bo ciągle się tam dwoją i troją, żeby dostarczać jak najciekawsze raporty, które ułatwiają pracę community managerom.

Druga nagroda przypada w udziale Michałowi Sadowskiemu, szefowi Brand24. Głównie za wydanie książki, która bardzo dobrze systematyzuje wiedzę o social media, walkę o występ na WebSummit, szczery i oryginalny personal branding oraz pokazanie, że w Polsce można stworzyć dobry biznes. Michał, kręć jak najwięcej video, bądź wciąż innowacyjny w promocji swojej firmy i oby rynek amerykański pokochał B24!

Trzeci nagrodzony, to Artur Jabłoński, autor Jeszcze Jeden Blog. Za co? Przede wszystkim za styl oraz konsekwencję w działaniu. Uważam Artura za jednego z tych blogerów, którzy mogą naprawdę dużo zdziałać w polskiej blogosferze, a jednocześnie jest dla mnie chyba najbliższym konkurentem. 😉 Oczywiście jest to rywalizacja przyjacielska, ale nie przeszkadza nam to czasami wymienić kilka uszczypliwości na Facebooku. Również Artur jest jedną z tych osób, do których zawsze mogę się zwrócić z pytaniem o formułę tekstu lub czy dany pomysł związany z blogiem jego zdaniem się sprawdzi. Niech Ci duży blog rośnie Arturze w 2014!

 WYDARZENIE ROKU

bfg

Nie mogło być inaczej. Największa impreza dla blogerów, masa inspiracji, świetna atmosfera oraz mega ludzie. Gratulacje dla ekipy pod wodzą Aleksandry Mokwy (mojatrawa.pl), która kocha blogerów, ale czasami potrafi też nam mocno przyłożyć słownie, żebyśmy nie byli zbyt rozkapryszeni. Mam wrażenie, że nikt z tej edycji nie wrócił taki sam. Każdemu narodziła się pewna idea lub pomysł na zmianę działań wokół bloga. Nikt nie był obojętny na słowa, które płynęły ze sceny. Zresztą poczytajcie relacje uczestników i sprawdźcie sami. Mimo, że minęły już prawie dwa miesiące (sic!) to dalej czuję mega powera i trochę tęsknię za niektórymi znajomymi, bo zobaczymy się pewnie dopiero na następnym BFG.

 NAJLEPSZE TEKSTY NA BLOGU

15156

Tworzenie odrębnego wpisu uznałem za słaby pomysł, więc skoro już tu jesteście, to chciałem Wam przypomnieć trzy wpisy.

„Gra o Internet”, to najpopularniejszy wpis na blogu. Miał najwięcej odsłon i spotkał się ze świetnym odbiorem. Opisuję w nim akcje marketingowe oraz ekosystem społecznościowy wokół serialu Gra o Tron (trudno się było domyślić, prawda?).

Najczęściej komentowanym wpisem był „Blogerem być?” w którym definiowałem w pewien sposób kim rzeczywiście jest bloger i dlaczego czasami jest to etykietka na wyrost. Temat odrobinę kontrowersyjny i nie dziwne, że wywiązała się dyskusja.

„Breaking Brand” to tekst z którego osobiście jestem chyba najbardziej zadowolony jeśli chodzi o zeszły rok. Nawiązanie do popularnego serialu, odrobina psychologii i dużo personal brandingu. Dla mnie wpis kompletny, bo umieściłem tam wszystko co chciałem, bez przeciążania danymi, porównaniami i dygresjami.

MOJE SOCIAL MEDIA

collage6267

Wyżej widzicie kilka statystyk dotyczących moich profili społecznościowych. Jeśli jeszcze nie śledzicie mnie w którymś medium to na głównej stronie bloga znajdziecie ikonki. Zachęcam Was również do zapisywania się do newslettera (ten już powstaje) oraz dodawania bloga do RSS. Mam nadzieję, że dzięki Waszym poleceniom te cyferki wyżej może się nie podwoją, ale żeby chociaż o 1/4 wzrosły (oprócz Klouta).  Oczywiście dziękuję wszystkim, którzy nie tylko obserwują, ale również komentują moje aktywności, często podsuwając sugestie lub pomysły na dalszy rozwój. Dzięki, że czytacie i angażujecie się w tą małą przestrzeń jaką stworzyłem wokół bloga.

logohd24154

Tagi: , , , , , , , ,