Podsumowanie Roku 2014

Ostatni rok mogę uznać za naprawdę udany. Brak jakichkolwiek kryzysów w życiu osobistym, zawodowym czy blogerskim. Wszystko szło do przodu, procentowało i układało się coraz lepiej. To przede wszystkim zasługa ludzi, których spotykałem na swojej drodze lub z którymi miałem trochę więcej kontaktu niż w latach ubiegłych. To im dedykuję jedną z sekcji tego Podsumowania Roku, czyli przyznanie Koksów 2014, moich osobistych nagród, które wręczam już od dwóch lat osobom i firmom, które mnie inspirowały. Zatem jeśli średnio Was obchodzi ta moja prywatna część tego wpisu, to przewińcie dalej i zobaczcie kto otrzyma statuetki.

PRYWATNIE/ZAWODOWO 2014

collage2145

Rok 2014 był naprawdę dla mnie pełen wrażeń i możliwości do spotykania ludzi lub doświadczania czegoś zupełnie nowego. Po raz drugi uczestniczyłem w Social Media Convent, odwiedziłem Infoshare, a z ekipą Monday PR (gdzie pracuję już ponad rok!) pojechaliśmy do Katowic na Intel Extreme Masters, czyli mistrzostwa świata w gamingu. Brałem również udział w spotkaniach z ambasadorem Ballantine’s, premierze gry Far Cry 4 (mogłem złożyć karabin!), a także „miksologii” Pepsi gdzie nauczyłem trochę o tym jak robić lepsze drinki. Same przydatne umiejętności!

Duża część roku upłynęła mi również na treningach biegowych z PZU w ramach programu „Biegaj na zdrowie”. Jednak po biegu na 5 kilometrów postanowiłem zrezygnować z dalszych przygotowań do maratonu i ćwiczyć we własnym zakresie. Na razie średnio to wychodzi i zmagam się z efektem jo-jo, ale jak to powiedział klasyk „Najpierw masa, potem rzeźba!”.

collage254678

2014 rok to również mój mały renesans jako gracza. Zamieniłem PCta na PlayStation (najpierw trójkę, którą Sony mi wypożyczyło, a potem kupiłem czwórkę). Powoli skłaniam się ku temu by zacząć blogować więcej o grach, bo skoro wydawcy i samo PlayStation Polska się mną zainteresowało i podsyłają gry, to warto by było zrobić coś z tym więcej dla moich czytelników. Również wielu moich znajomych wzięło się poważniej za granie, więc już nie czuję się taki odosobniony jako dorosły gracz.

collage32567

Ostatni rok, to również czas odkryć geograficznych w moim wykonaniu. Po raz pierwszy byłem chociażby za granicą (w czeskim Cieszynie i Ostrawie). Wcześniej jakoś nie było okazji, a w polskiej części Cieszyna wręcz się zakochałem. Ciche miasteczko z pięknymi widokami. Zwiedzanie potraktowałem jako grę RPG o czym pisałem tutaj. Naprawdę polecam jeśli chcecie gdzieś wyjechać i nie wydać miliona monet.

Przez te 365 dni spotkałem również masę ciekawych ludzi. Zarówno czytelników, jak i innych blogerów. W najmniej oczekiwanych miejscach i okolicznościach (na przykład właściciel hostelu w którym nocowaliśmy z narzeczoną w Cieszynie okazał się wiernym czytelnikiem). To naprawdę cieszy i motywuje do bardziej wytężonej pracy. Ogólnie jestem strasznym leniem i często gęsto przekładałem premiery wpisów na blogu, o wprowadzeniu sensownego newslettera i redesignie już nie wspominam. Zatem mam na ten rok trzy postanowienia:

  • Poznać przynajmniej 15 nowych, wartościowych osób, które zajmują się marketingiem/blogowaniem/social media
  • Odwiedzić kolejną część Polski – na celowniku mam albo Mazury albo Bieszczady
  • Zrobić gruntowny remont na blogu, a także dodać sekcję dotyczącą moich hobby – często nie mam gdzie pisać o muzyce, grach i książkach, a uważam, że zakładanie drugiego bloga nie będzie najlepszym krokiem

Dobra, nie przynudzam już i przejdę do bardziej branżowej części dzisiejszego wpisu. Zaczniemy od najciekawszych kampanii w 2014 roku, które zapadły mi w pamięć i na które chciałbym zwrócić Waszą uwagę.

 NAJLEPSZE KAMPANIE

collage2567

3 polskie i jedna zagraniczna. To o czymś świadczy, prawda?

  • Prince Polo i polskie to coś – świetny przykład na to, jak wykorzystać nietypowy insight. Bo przecież nie wszyscy wiedzą, że na Islandii polski batonik jest taki popularny! Zatem postanowiono, że do Polski przyjedzie autentyczny mieszkaniec tej wyspy i pozna Polaków, a zadaniem użytkowników będzie nakierowywanie go jakie nasze narodowe cechy powinny być pokazywane obcokrajowcom za wzór. Efekty akcji? Przyrost ponad 100 000 fanów na Facebooku, 1 milion odsłon video związanych z kampanią i kilkadziesiąt materiałów PR (w tym występ Gunnara w Dzień Dobry TVN i audycja w RMF FM).
  • Zwrotka Żywca – innowacyjna kampania, która polegała przede wszystkim na user generated contencie. Ze zbioru słów użytkownicy mogli układać własny tekst piosenek. Stworzono ponad 150 000 różnych zwrotek. Userzy tworzyli nawet całe konwersacje na Facebooku za pomocą własnej wersji piosenki Męskiego Grania! Cała akcja miała zaś zasięg ponad 500 000 UU, z czego każdy średnio spędził 6 minut na tworzeniu własnej piosenki.
  • Somersby Blackberry – tutaj nie będę się rozpisywać, bo całe case study możecie przeczytać tutaj.
  • Honda „The other side” – czyli jedyny zagraniczny rodzynek i przykład na to, jak w rewolucyjny sposób można wykorzystać mechanikę YouTube. Jeden klip, dwie wersje (dzienna i nocna) pokazujące jak można wykorzystywać Hondę Civic Type R. Świetny pomysł, piękna realizacja i pokaz tego jak bardzo video może być interaktywne. Tu nie ma mowy o biernym oglądaniu, bo użytkownik co chwila wciska na klawiaturze przycisk R, żeby zobaczyć co się stanie. Jeśli nie widzieliście, to tutaj możecie obejrzeć cały spot.

KOKSY 2014, CZYLI MOI INFLUENCERZY

Zrzut ekranu 2013-12-29 o 18

I przechodzimy do meritum tego wpisu, czyli przyznania moich nagród, Koksów 2014. Przede wszystkim komu je wręczam? Osobom, firmom i instytucjom, które w ostatnim roku najbardziej wpłynęły na moje życie i działalność blogerską. To czysto subiektywny wybór i próba odwdzięczenia się za pozytywne emocje, dobre fluidy i inspiracje. Wśród osób, wybór był prosty…

collage2455

Michał GóreckiPaweł Lipiec! Ojcowie, gracze, influencerzy, a przede wszystkim ciekawi ludzie, którzy mimo tego, że są starsi ode mnie o dobre kilka lat (Michał chyba o 12 jeśli się nie mylę), to nie zabijają w sobie wewnętrznych dzieci. Są wyluzowani, a jednocześnie obowiązkowi. Uwielbiam ich czytać i obserwować jak rozwijają to czym na co dzień się zajmują. Dają mi nadzieję, że po trzydziestce nie stanę się nudnym dziadem, a dziecko nie jest przeszkodą w życiu, a wręcz kolejną furtką.

Trudno już zliczyć te wszystkie momenty, kiedy dawali mi czymś do myślenia albo podrzucali kolejny ciekawy koncept. Przede wszystkim jednak uważam, że są trzeźwo myślącymi facetami, którym obce jest narzekanie na system i inne malkontenctwo, emanują masą pozytywnej energii i chociażby dlatego warto mieć z nimi kontakt i obserwować czym się dzielą w sieci (no dobra, z Pawłem ostatnio jest monotematycznie, bo on głównie biega).

 WYDARZENIE ROKU

BlogForumGdansk20141

Znowu chyba będę monotematyczny. Myślałem, czy nie umieścić tutaj Blogowigilii, ale jednak gdy porównałem sobie wydarzenie o dużej merytoryce z networkingiem (BFG) vs impreza wyłącznie networkingowa (Blogowigilia), to chyba rozumiecie mój wybór. Blog Forum Gdańsk w tym roku było równie dobre pod względem merytorycznym jak w poprzednich latach. Jedynie część youtube’owa trochę mnie rozczarowała, ale prezentacje Michała Szafrańskiego czy Moniki Kamińskiej otworzyły mi oczy na kolejne aspekty blogowania nad którymi dotąd się nie za bardzo zastanawiałem. Dlatego z tego miejsca chciałem jeszcze raz podziękować Aleksandrze Mokwie, Urzędowi Miasta Gdańsk oraz Projekt PR za to, że mogłem uczestniczyć w tym wielkim święcie blogosfery. Mogę jedynie się odwdzięczyć skromną statuetką Koksa.

Jeśli nie czytaliście moich przemyśleń po BFG 2014 to zapraszam tutaj.

MARKI ROKU

collage1q256

Panowie inspirują, a Panie pracują. Bo to głównie im dedykuję nagrody dla marek, które przyznaję PlayStation Polska i PZU. W obu przypadkach za relacje z influencerami, współpracę z blogosferą i wchodzenie na obszary digital marketingu, które w Polsce wykorzystuje zaledwie kilka firm. Dlatego Koksy wędrują do Moniki Wenker – teraz bloger z Xboxem to wręcz faux pas, a Ci którzy mają PlayStation przez nią mają mniej czasu na pisanie, bo gry same się nie przejdą – oraz do Agaty Lipiec – za kampanię Stop Wariatom Drogowym z udziałem youtuberów i blogerów, a także za to, że namówiła mnie na udział w Biegaj na zdrowie, czyli akcji promującej bieganie wśród blogerów. Brawo dla Was drogie Panie i czekajcie na statuetki!

 NAJLEPSZE TEKSTY NA BLOGU

collage23

Niektórzy takim zestawieniom dedykują odrębne wpisy, ale tak jak rok temu postanowiłem zebrać to tutaj, więc jeśli nie mieliście okazji przeczytać powyższych wpisów, to teraz macie dobrą okazję do nadrobienia.

MOJE SOCIAL MEDIA

collage2356

Na koniec chciałem jeszcze podsumować swoje statystyki socialowe. Bo tak jak wspomniałem, nie leniuchowałem przez cały ten rok, więc jest trochę cyferek do porównania.

  • Facebook – 2 996 Obserwujących i 8 230 fanów na fanpage’u (rok temu 2 138 Obserwujących i 5 776 fanów)
  • Hash.fm – na chwilę gdy piszę te słowa zajmuję w kategorii Marketing 6 miejsce według wskaźnika Index, 3 miejsce według Engagement i 1 według Activity – zobaczymy gdzie wyląduję na początku 2016
  • Instagram – 619 Obserwujących, mimo czyszczenia fake’owych kont (425 Obserwujących rok temu)
  • Twitter – 5 217 Obserwujących i 3 695 tweetów (2 662 Obserwujacych i 3 844 tweetów)
  • Klout (śmiejcie się śmiejcie!) – Score 75 (zeszły rok kończyłem z notą 74, także jest progres jeśli chodzi o angażowanie społeczności)

Dzięki, że byliście przez ten rok ze mną, czytaliście i udostępnialiście teksty. To daje naprawdę potężnego powera i przekonanie, że jednak robi się coś dobrze. Zwłaszcza, że miałem w poprzednich latach takie momenty „nie-wiary”, gdy zastanawiałem się czy to w ogóle ma sens, czy ktoś chce to czytać. Listopad i grudzień 2014 pokazały, że jest takich osób całkiem sporo, bo obydwa miesiące były rekordowe jeśli chodzi o liczbę unikalnych użytkowników (przekroczyłem próg 10 tysięcy). Zatem 2015 rok rozpocząłem jako zmotywowany człowiek.

logohd24154

Tagi: , , , , , , , , , ,