Pijaru Ficzery #20

Dawno nie było Pijaru Ficzerów, a lista którą chciałem spisać była o wiele dłuższa. Stwierdziłem jednak, że niektóre z nich były tak mało znaczące albo już wszyscy się zdążyli do nich przyzwyczaić, iż nie warto o nich nawet wspominać. Dlatego lista opiewa tylko na 19 ciekawych wdrożeń w największych społecznościówkach i jednej aplikacji (za to jaka to zmiana!). Oby lektura Wam miłą była i nie zapomnijcie potem polajkować tekstu, na dole są ku temu przeznaczone przyciski. 😉

1. Pinterest wdrożył właśnie obsługę nowego formatu graficznego, czyli GIFów. Nie bójcie się jednak, nie oznacza to, że nagle Wasz feed w tym serwisie zacznie mrygać jak choinka w centrum handlowym. GIFy uaktywniają się dopiero po kliknięciu na nie i mają stosowne oznaczenie – widoczne na zdjęciu niżej. Pinterest twierdzi, że ruch ten był podyktowany tym, że użytkownicy i tak już przypinowali dziesiątki milionów różnych gifów. Teraz żeby je obejrzeć nie trzeba wychodzić poza serwis na stronę źródłową. Mądry ruch.
1

Więcej info: http://mashable.com/2014/01/23/pinterest-gifs-rollout

2. Coś dla osób, które swój facebookowy profil utrzymują jako bardzo publiczny, ale czasami muszą się zmagać z trollami i innymi użytkownikami, których wypowiedzi wcale nie chcieliby widzieć u siebie. Już wkrótce będzie można oznaczać kto może komentować nasze publiczne posty. Przydałoby się jeszcze, że publiczne posty możemy targetować do odpowiednich grup znajomych + subskrybentów i wtedy byłoby już optymalnie.

3

Więcej info: http://allfacebook.com/filter-comments-public-posts_b129577

3. Facebook stawia na obraz i jasne reguły gry. Dlatego też po zmianach algorytmu uciął zasięg i widoczność postów tekstowych z linkami na rzecz postów z osadzonym linkiem wyposażonym w grafikę. Grafika o rozmiarach 400×209 to już całkiem niezłe miejsce do grania treścią i przekazem, a jednocześnie nie jest to tyci tyci kwadracik jak kiedyś. Dlatego też linki będą coraz popularniejsze, bo zwyczajnie przykuwają uwagę. Dodatkowo Facebook w Edge Ranku rozdzielił tekstowe publikacje od znajomych od tych ze stron. I te od znajomych będą miały większą wagę, dzięki czemu częściej będziemy widzieć ich posty. Ja na przykład już od dawna stosuję taktykę, że i tak większość postów prywatnych wyposażam w grafikę, ale to tylko kwestia estetyczna, chcę mieć ładną Oś Czasu.

3a

Więcej info: http://newsroom.fb.com/News/787/News-Feed-FYI-What-Happens-When-You-See-More-Updates-from-Friends

4. Od momentu przejęcia Branch, Facebook coraz bardziej dba o Grupy. Najwyraźniej konkurencyjne Społeczności Google+ zaszły za skórę Zuckerbergowi i spółce. Dlatego też odświeżono stronę na której możemy wyszukiwać nowe grupy według kilku kryteriów i sugestii algorytmu. Według szacunków FB z grup korzysta blisko 500 milionów użytkowników miesięcznie, więc nie jest to część serwisu, którą można by zaniedbywać.

4Więcej info: http://allfacebook.com/revamped-groups-discovery-page_b129560

5. Pinterest dba o to, żeby wyświetlające się nam Piny były jak najbardziej dopasowane do naszych zainteresowań. Dlatego od niedawna jest wdrażana funkcja „Explore Interest”, która ma nam wyświetlać zdjęcia adekwatne nie tylko do kategorii którą wybierzemy, ale również naszych poprzednich pinów. Misja Pinterest to dostarczanie jak najbardziej relewantnych treści i oczywiście są otwarci na każdy feedback użytkowników, żeby ulepszać swoje algorytmy.

5

Więcej info: http://thenextweb.com/insider/2014/01/27/pinterest-launches-interests-tool-let-users-explore-topics-find-pins-like/

6. Boost Post nie jest zbyt efektywną formą reklamy na Facebooku, ale jeśli ktoś ma mało czasu lub liczy tylko na szybkie wygenerowanie interakcji w pierwszych godzinach po publikacji postu, to czemu nie. Otóż teraz możemy użyć tej formy promocji już z poziomu planowania postu w Dzienniku Aktywności. Przydatne? Dla właścicieli mniejszych firm i blogerów na pewno.

6

Więcej info: http://allfacebook.com/boost-scheduled-posts-activity-log_b128696

7. Póki co ja nie widziałem tego bajeru, ale tu mam screen z Grupy Social Media, gdzie jest pokazane, że pod treścią posta FB wyświetla również wykorzystane tagi. Na pewno będzie miało to związek z wyświetlaniem „trending” w nowych krajach i podoba mi się taka agregacja informacji już z poziomu posta. Wszystko czarno na białym. Plus załapałem się z lajkiem na screenie. 😉

7

8. Twitter zaś rozbudowuje swoje funkcje wyszukiwania. Teraz możemy filtrować nasze zapytania po osobach, zdjęciach dołączonych do frazy, video oraz źródłach newsowych. Do tego oczywiście dochodzi zaawansowane wyszukiwanie z funkcjami wyboru języka, ale dobrze że już w pierwszym kroku szukania interesujących nas wzmianek Twitter daje takie możliwości.

 

8

Więcej info: https://twitter.com/twitter/status/428602381920514048/photo/1

9. LinkedIN poprawia jeszcze bardziej mechanizm wyświetlania i raportowania kto przeglądał nasz profil. Możemy zobaczyć jakie osoby były zainteresowane tym co piszemy u siebie oraz naszym doświadczeniem zawodowym. Podział na branże, stanowiska, miasta + rekomendacje co należałoby poprawić w profilu. Oczywiście nie możemy sobie przejrzeć wszystkich osób, które zajrzały na nasz profil, a jedynie część, reszta jest dostępna w opcji PRO. Szczerze mówiąc to bardzo bym chciał taką usługę „Facebook for Personal Brand” z taką analityką + zasięgi. 

9

Więcej info: http://mashable.com/2014/02/24/linkedin-tips-profile-views/

10. Czyżby jedna z największych nowości Facebooka z zeszłego roku miała wkrótce zawitać na urządzenia mobilne? Z racji tego, że cały czas podkreślają jacy to oni są mobile first, to powinno się to stać już niedługo. Bo trzeba przyznać, że w tej chwili wyszukiwarka mobilna jest bardzo uboga w porównaniu do tej webowej, a to jednak ma wpływ na komfort użytkowania serwisu.10

Więcej info: http://www.theverge.com/2014/2/1/5369702/facebook-is-testing-graph-search-for-mobile-devices

11. Już o tym kiedyś pisałem, ale wspominam jeszcze raz. Edycja postów na Facebooku znowu jest dostępna dla każdego formatu postu oraz każdego profilu. Ta opcja była dostępna wcześniej, ale po kilku tygodniach znikła, a potem wyszedł news, że dostęp do niej mają zweryfikowane profile. Najwyraźniej Facebook musiał coś potestować ze swoimi partnerami i teraz edycja jest dostępna dla każdego social media ninja.11

Więcej info: http://tnw.co/1lxwzT7

12. Przyjąłeś czyjeś zaproszenie na LinkedIN, ale albo się skłóciliście albo ta osoba jest zwyczajnie irytująca? To już nie problem, bo LI wprowadził w końcu możliwość blokowania innych użytkowników. Z jednej strony fajnie, a z drugiej jest to tak ukryte, że aż musiałem poszukać tego artykułu żeby zobaczyć na screenie gdzie to zostało umieszczone. Nie łatwiej było dodać jakiś krzyżyk przy nazwisku?

12

Więcej info: http://socialtimes.com/linkedin-finally-lets-block-members_b143296

13. Jeśli zarządzacie kontem reklamowym na Facebooku, to na pewno docenicie tę opcję. Teraz za pomocą jednego buttonu można pobrać wszystkie faktury zamiast się pierniczyć z każdą pojedynczo. Co jest zwłaszcza bardzo frustrujące, gdy emituje się kilkanaście kampanii miesięcznie…13

Więcej info: http://allfacebook.com/ads-manager-download-all-monthly-invoices_b128907

14.  Twitter stanął na przeciw poważnego problemu. Z miesiąca na miesiąc przyrost użytkowników jest coraz mniejszy. Zatem postanowiono, że rejestracja w serwisie będzie mogła się odbywać również z poziomu urządzeń mobilnych. Szczerze to jestem trochę zaskoczony, że społecznościówka opierająca się właśnie o szybkie aktualizacje statusów z telefonów dopiero teraz wprowadza taką opcję.

14

Więcej info: http://thenextweb.com/twitter/2014/02/06/twitter-experiments-mobile-signups-faces-user-growth-problem/

15. I kolejna pozycja na liście, która zdawałaby się, że jest taka obvious, a jednak dopiero teraz ją dostajemy. O co chodzi? Otóż Spotify w końcu wprowadził zapętlanie jednego utworu. Jeśli mamy fazę na jakiś kawałek, to nie musimy go wrzucać na osobną playlistę lub co chwila wciskać przycisku odpowiedzialnego za cofnięcie się do poprzedniego utworu. Po prostu klikamy tam, gdzie było zapętlenie playlisty i <tadam> słuchamy jednego tracku do bólu.

15

Więcej info: http://thenextweb.com/media/2014/02/10/spotify-now-lets-you-listen-to-a-single-track-on-repeat-over-and-over-and-over-again/

16. Wiadomo, że do obserwacji konkurencji najlepsze są zewnętrzne narzędzia, ale nie każdy ma czas co chwila do nich zerkać lub po prostu nie ma na nie budżetu. A tu Facebook udostępnił nam przecież „Page to Watch” już jakiś czas temu. Wcześniej w ramce w panelu administratora zobaczyć można było jaki przyrost generują poszczególne strony. Teraz w statystykach możemy sprawdzić również liczbę postów i zaangażowanie poszczególnych fanpage’y! Bardzo przydatne i proste.

16

Więcej info: http://www.insidefacebook.com/2014/02/10/facebook-adds-pages-to-watch-to-insights/

17. O tym wspominałem już wcześniej, czyli „trending” na Facebooku. Ogólnie trendy mają być wyświetlane docelowo w osobnym boxie, a póki co możemy je zobaczyć co jakiś czas w newsfeedzie w formie postów. Z ciekawostek to na przykład po Oskarach jako trending wyświetlało mi się U2. Czemu? Bo za ich plecami na czerwonym dywanie wygłupiał się Benedict „Sherlock” Cumberbatch, użytkownicy dzielili się wpisem a Facebook sobie zagregował informację, że nagle posty zawierające frazę U2 stały się bardzo popularne. Dobre narzędzie jeśli chodzi o przekształcanie Facebooka w platformę real time, którą dotąd był Twitter.

17

Więcej info: http://www.insidefacebook.com/2014/02/11/trending-trickles-into-facebooks-news-feed/

18. O boże jak mnie to wpieniało. Wcześniej mogliśmy sprawdzić wyniki naszych reklam na Facebooku w pewnych interwałach lub w całkowitym czasie realizacji kampanii. Teraz FB pozwala nam na sprawdzanie efektywności reklam również w dowolnym zakresie dat, który sobie wybierzemy.

18

Więcej info: http://allfacebook.com/ads-manager-manually-select-dates_b129238

19. I jeszcze na koniec słówko o grupach na Facebooku – w prawej belce wkrótce dostępne będą również tagi, które pozwolą na lepsze wyszukiwanie interesujących nas mikro-społeczności. Admini grup, sprawdźcie czy już macie to dostępne i koniecznie uzupełnijcie!

19

Więcej info: http://allfacebook.com/group-tags_b129508

Jutro widzimy się w Podsumowaniu Tygodnia, a w tygodniu powinno się ukazać soczyste case study działań PZU w sieci oraz wpis o kilku dobrych praktykach content marketingowych w Polsce. Przyznaję się, że trochę się rozleniwiłem i teraz będę mocno nadrabiać (który to już raz?). Pamiętajcie również, że możecie pisać na fanpage’u oraz na mailu (pijarukoksu@gmail.com) proponowane tematy wpisów lub sugestie case’ów. Z tego miejsca życzę Wam miłej niedzieli i tygodnia bez kryzysów na Waszych fanpage’ach!

logohd24154
[wysija_form id=”1″]
Tagi: , , , ,