Marki z ludzką twarzą

Firmy i korporacje rzadko robią coś bezinteresownie. To fakt, z którym trudno dyskutować. Nawet działania CSR zazwyczaj są nastawione na jakieś korzyści, chociażby wizerunkowe. Marki wchodząc do social media chciały być bliżej ludzi, móc z nimi dyskutować i rozwiązywać ich problemy. W dzisiejszym wpisie chciałbym Wam pokazać trzy sytuacje w których naprawdę duże brandy postanowiły wykorzystać swoje profile w celach altruistycznych. Dobra, altruizm swoje, a dobry PR swoje. Wiemy jak jest.

IKEA i zaginiony pluszak

Jeśli macie dzieci albo dość dobrze pamiętacie dzieciństwo, to wiecie jak wielką stratą jest przytulanka, która została w jakimś sklepie albo na podwórku. Płaczu nie będzie końca. Taki los spotkał również Emilkę, pluszową kotkę, którą zgubił trzyletni Kubuś. Jego tata dość rezolutnie powiedział synkowi, że pluszak jest na wakacjach, a sam zgłosił się do IKEA. Bo to właśnie w tym sklepie wcześniej kupił zabawkę. Niestety ta już nie jest w sprzedaży, co jednak sieci sklepów nie przeszkodziło. Opublikowano zdjęcie zaginionej z pytaniem, czy ktoś z obserwujących profil ma jeszcze na stanie taką zabawkę i byłby skłonny ją odsprzedać. Czego się nie robi dla najmłodszych klientów, prawda?

POSZUKIWANY/POSZUKIWANA! 3-letniemu Kubie zaginął kotek ze zdjęcia. Niestety nie mamy go już w sprzedaży, a dziecko tę…

Posted by IKEA.pl on Thursday, January 15, 2015

Marka w ten sposób stworzyła wirusową publikację, na której promocję nie została wydana nawet złotówka. 160 tysięcy zasięgu, ponad 1500 polubień (włącznie z udostępnionymi postami) i 529 udostępnień w social media. Marka zyskała również content w postaci fotorelacji z powrotem Emilki z urlopu, którą przygotował tata trzyletniego Kuby. Więcej na blogu agencji Kalicińscy, odpowiedzialnej za komunikację IKEA na Facebooku.

Tymbark szuka zaginionej świnki morskiej

Październik 2014 roku, w gdańskim Wrzeszczu zaginęła świnka morska, Niunia. Ten fakt obwieszczały ogłoszenia rozwieszone na słupach przez czteroletnią Malwinkę. Dziewczynka bardzo chciała odzyskać zwierzątko. Tu z pomocą przyszła marka Tymbark, która przerobiła rysunek z ogłoszenia i na swoim profilu obwieściła, że znalazcę nagrodzi setką butelek napoju. Poszukiwania jednak się nie powiodły. Mimo tego marka zyskała dużo pozytywnego buzzu w social media i całkiem dobre statystyki posta – ponad 1350 polubień i 133 udostępnień postu. Co więcej, taka komunikacja mocno się łączy z dotychczasowym wizerunkiem Tymbarku, pozycjonując ją jeszcze bardziej jako przyjazną i otwartą.

Uwaga! Gdańsk! Dla znalazcy Niuni Kapsel dorzuca 100 Tymbarków i domek dla zwierzaczka! Do dzieła!

Posted by Tymbark on Monday, October 20, 2014

Zagubiony telefon

Kolejna zguba, tym razem telefon małej poznanianki. Zdjęcie ogłoszenia zostało opublikowane przez profil miasta Poznań i informacja ruszyła w Polskę. Nie minęło tak naprawdę kilka godzin, gdy marka LG na swoim fanpage’u ogłosiła, że przekazuje nowy telefon dla dziewczynki i mają nadzieję, że na tapecie już wkrótce zagości to samo zdjęcie. 1300 polubień i ponad 116 udostępnień to mała korzyść względem tego jak pokazano markę i prawdopodobnie zyskano dożywotnią ambasadorkę brandu. Również reakcje komentujących były ciepłe. Zdecydowanie dobry ruch PRowy, który marce zapewnił również publikacje w wielu serwisach internetowych. Także koszt samego telefonu na pewno spłacił się w ekwiwalencie reklamowym.

Mamy nadzieję, że chłopiec w okularach znajdzie miejsce także na tapecie LG Swift L3II, który już jedzie do Emilki 🙂

Posted by LG Polska on Wednesday, September 18, 2013


Powyższe przykłady to właśnie dla mnie kwintesencja social media. Wyciągnięcie ręki przez marki do klientów, wykorzystanie szybkiego rozprzestrzeniania informacji i budowanie pozytywnego wizerunku poprzez działania spójne z tożsamością brandu. Bo gdyby w taki sposób zareagowały firmy znane z „zimnego” i „chłodnego” imidżu? No właśnie, odbiorcy mieliby zgryz, doszukiwaliby się jakiegoś działania nastawionego na zysk, próby nachalnego ocieplania komunikacji kosztem dzieci. A tak myślę, że nikt nie miał większego problemu, że IKEA, Tymbark i LG komuś pomogły. Wszak IKEA stara się nam pomagać na każdym kroku jeśli chodzi o urządzanie domu, Tymbark niesie radość, a sloganem LG jest „Life’s good”.

logohd24154

Tagi: , , , ,