Kreatywny Instagram cz. 2

Dawno, dawno temu… Na tym blogu, który właśnie czytacie, zebrałem kilka przykładów kreatywnego wykorzystania Instagrama w komunikacji marek (o tutaj znajdziecie część pierwszą). Postanowiłem zatem zbierać przykłady do drugiej części takiego zestawienia. Uzbierało się kilka przykładów, o których zaraz Wam opowiem. Są to świetne przykłady jak można wykorzystywać natywne funkcje tej platformy i kafelkowy układ, który bardzo dobrze prezentuje się na urządzeniach mobilnych.

Wybierz swojego Hyundaia

Samochód powinien być pewnym odzwierciedleniem nas samych i naszego stylu życia, prawda? Jeśli dużo jeździmy po mieście, to lepszy będzie pojazd mniejszy, niż taki dostosowany do jazdy po bezdrożach. I takie podejście przyświecało agencji Innocean USA, która planowała działania dla Hyundai na Instagramie właśnie. Stworzyli nic innego jak quiz osobowościowy w którym wybieramy ulubioną porę dnia, rzecz bez której nie wychodzimy z domu i tym podobne zmienne.

Na koniec otrzymujemy informację, który z trzech modeli SUVów pasuje do nas najbardziej. Santa Fe, Santa Fe Sport czy Tucson. Oczywiście po wyborze odpowiedniego pojazdu przechodzi się na profil w którym znaleźć można rozwiązanie quizu, czyli opis naszej osoby, a także cech pojazdu. Tu pojawia się kolejne ciekawe zastosowanie Instagrama, bo przewijanie nie przebiega z góry na dół, a w poziomie, co pozwala na inne prezentowanie treści. Łącznie użyto ponad 400 zdjęć na 18 profilach, które składały się na całą kampanię.

 

Irracjonalna opowieść od Old Spice

Tutaj nawet trudno mówić o większej kampanii, bo to co zaserwował Old Spice na swoim profilu, to tylko jedna ilustracja, która potem prowadzi nas przez całą opowieść w której możemy decydować o decyzjach bohatera. Do przeklikania tutaj. Jest placement produktu oczywiście, absurdalny humor i jeszcze dziwniejsze wybory jakich mamy dokonać, żeby dojść do końca historyjki, która kończy się po mniej więcej ośmiu poprawnych krokach.

Według mnie to jest kierunek w jakim powinny podążać publikacje na tej platformie, opowiadanie historii, dłuższe zaangażowanie użytkownika i frajda, bo naprawdę ciekawie się to czytało i sprawdzało wszystkie warianty drogi bohatera. Zaś samo zakończenie, bo nie będę spoilerować, naprawdę mnie rozśmieszyło. Bo w sumie można się go było spodziewać po takiej marce jak Old Spice.

collage

Magazyn o whisky

Układ kafelków to naprawdę elastyczna rzecz jeśli chodzi o prezentację treści. I całkiem efektywnie wykorzystał ją Ballantine’s, tworząc pierwszy na świecie magazyn opublikowany na łamach Instagrama. A w nim infografiki i quazi artykuły dotyczące whisky oraz rzeczy związanych ze światem tego trunku. Instazine, bo tak nazwano ten twór nie ma być w zamierzeniu jednostrzałowcem, a regularną aktywnością marki w obrębie Insta.

Pierwszy numer znajdziecie o tutaj – @w_issueone. W nim między innymi o tym jak Simsy rozpropagowały miksologię oraz o tym, że kwaśne drinki są coraz bardziej trendy. Więcej tu oczywiście zabawy formą i kreacjami, niż treści pisanej, ale warto sobie przescrollować wszystkie artykuły, jeśli jesteście fanami trunków ze Szkocji. Poniżej wrzucam podgląd jednej ze wspomnianych publikacji.

Ballantines-Insta-zine-3

Komiks z tequilą w tle

Co marka może zrobić w ramach komunikacji halloweenowej na Instagramie? Idąc tokiem myślenia marki Jose Cuervo można na przykład zachęcić swoich Obserwujących do aktywności pod konkretnych hashtagiem, w tym przypadku #CingeMyFace. W ten sposób mieli stać się częścią opowieści. „The Drifter”, bo tak nazwano cały instagramowy komiks to historia o samotnym wędrowcu, który trafia do pustynnego miasteczka. Oczywiście wchodzi do baru, zamawia alkohol i wtedy… Fani marki zostają zamienieni w zombie.

Publikacja wszystkich części historii trwała piętnaście dni, a jej efektem były kolejne publikacje użytkowników, którzy chcieli się pochwalić „udziałem” w kampanii. Całość działań sprawiła, że Jose Cuervo zyskał 12% więcej Obserwujących oraz co ważniejsze w trakcie trwania akcji sprzedaż wzrosła o 4,5%.

Jose Cuervo Cinge – Drifter Case Study from Jason Ashlock on Vimeo.

Interaktywne portfolio

Jak się okazuje, Instagram może też służyć jako ciekawa prezentacja portfolio i kreatywności grafików. Tak jak w przypadku Micaha Milnera – jego cały profil znajdziecie tutaj. To co tam tworzy to takie małe dzieło sztuki, gdzie kafelki tworzą niekończącą się grafikę, która zawiera wiele nawiązań do popkultury, aktualnych wydarzeń i zainteresowań autora. Naprawdę wygląda to niesamowicie.

Tutaj warto zwrócić uwagę właśnie na ten element „spójności”, że każdy kafelek jest elementem tej wielkiej układanki, którą tworzy autor. Dlatego myśląc o działaniach dla klientów na tej platformie już niejednokrotnie zastanawiałem się, czy ich produkt/usługę również można osadzić na Insta w artystyczny sposób.

15

Costa i rysownicy

Żeby nie było, że cudze chwalicie, a swego nie znacie. Na koniec prezentuję Wam case Costa Coffee, która wraz z agencją K2 stworzyła osobny profil – @costagram_costacoffee. Rysunkowe inspiracje (tworzone przez Konrada Łukasiuka, Zofię Różycką oraz Zbigniewa Flakusa), prezentacja sezonowych produktów i masa subkont. Bo jeśli klikniecie na któreś zdjęcie, to tam stosowny tag odeśle Was do kolejnego konta, gdzie na przykład znajdziecie więcej informacji o deserach lodowych Costy.

To taka instagramowa incepcja jak ja to nazywam, pozwalająca na przekazanie większej ilości informacji użytkownikowi, bez odsyłania go poza serwis społecznościowy. Dodatkowo ułatwiono nawigację tworząc „stopki” w których znajdziemy najważniejsze kategorie produktowe. I w ten sposób możemy klikać i klikać, mając coraz większą ochotę na kawę lub coś słodkiego. Bo wszystkie materiały są naprawdę wysokiej jakości. Zdjęcia, video czy rysunki.

16


Powiem Wam, że Instagram stał się dla mnie takim miejscem odpoczynku. Wchodzę tam, oglądam ładne zdjęcia, nie skupiam się na tekście. Nie ma tam hejtu i narzekania, są po prostu ładne rzeczy i kreatywne kompozycje. Trochę tę sielankę zaburzyło wejście reklam, bo nie każda marka podeszła do tego poważnie oferując użytkownikom wysokiej jakości materiały dopasowane do platformy. Mimo tego uważam, że Instagram ma przed sobą wspaniałą przyszłość i możliwości rozwoju.

logohd24154

Tagi: , , , , ,