Jak reklamować whisky?

Trudne pytanie i postanowiłem w dzisiejszym wpisie zebrać kilka „odpowiedzi”, czyli reklam lub wpisów z social media związanych z whisky. To żaden plebiscyt na najlepszą produkcję, nie jest to też uniwersalna recepta jak reklamować whisky. Raczej możecie traktować poniższy wpis jako moje subiektywne spojrzenie na świat alkoholu, który poprzez różne marki i gatunki cały czas gości w moim barku. 

 

Zanim jednak przystąpię do snucia swojej opowieści zachęcam Was jeszcze do zapoznania się z wpisem o „męskich reklamach” – chociażby z tego względu, że pojawia się tam Tullamore Dew o którym przeczytacie poniżej, ale też dwie naprawdę genialne reklamy Guinnessa. Czemu męskie reklamy? Głównie ze względu na to, do jakich wartości się odwołują, wszak zarówno irlandzki stout czy whisky to są trunki godne każdej damy. Kończmy jednak tę dygresję.

Irlandzkie poczucie humoru

Osobiście nie piłem nigdy 2 Gingers, ale ich reklama urzekła mnie prostym i żartobliwym przekazem. Cztery dobrze znane nazwy drinków, dwie panie które fryzurami i ich rudością zawstydziłyby Meridę Waleczną oraz metafora. W ten sposób powstały poniższe kreacje reklamowe, które przeczą temu z czym kojarzy się świat whisky. Świetnie podsumował to Bob Winter z agencji VSA Partners, która była odpowiedzialna za kampanię.

„The whiskey world can be a pretty serious, stuffy place, with lots of old stories and leather armchairs, so we thought Mary and Delia, the namesakes of 2 Gingers, could bring a little fresh air. Now whiskey drinkers know there’s an authentic brand that takes its whiskey seriously, but never takes itself too seriously.”

collage245

Keep Walking z Johnniem Walkerem

Trochę nie podoba mi się to, że w ostatnich kampaniach to hasło zostało zepchnięte gdzieś na drugi plan i JW komunikował się głównie poprzez claim „Joy Will Take You Further”. Keep Walking nie tylko świetnie nawiązuje do logo z kroczącym dżentelmenem, ale również do tego, że życie stawia przed nami różne wyzwania i tylko poprzez ambicję oraz wyznaczanie celów im podołamy, dokładnie tak jak było z legendarnym założycielem marki o którym możecie posłuchać w tym jakże „szkockim” i świetnym spocie. Świetny akcent narratora, wzgórza, potoki i historia człowieka, który przeszedł cały świat w sześciu minutach.

Keep Walking to też te trudne momenty w życiu, które budują nas jako osoby. Doświadczenia i chwile, które niekoniecznie wspominamy z uśmiechem na ustach, ale nie pozwalają nam się poddać. O tym jest spot „Dear brother”. Mocna rzecz i bardzo nienachalna reklama, choć wciąż utrzymana w stylistyce marki.

Mam jeszcze polski akcent. Pisałem już o nim przy okazji podsumowywania zeszłego roku, ale skoro rozmawiamy o whisky, to grzechem jest nie przypomnieć o „Rób to, w co wierzysz”. Czyli inspirowany światem Johnniego Walkera teledysku Sokoła z udziałem Bogusława Lindy. 1,5 miliona wyświetleń na YouTube opowieści rapera o tym jak dochodził do miejsca w którym jest dzisiaj.

Tullamore Dew na Instagramie

Kojarzycie może mechanizm „Tap to explore” na Instagramie? Wiecie, macie zdjęcie z tagiem, klikacie i przechodzicie na subprofil. W taki sposób Tullamore Dew postanowiło na tej platformie po raz kolejny opowiedzieć historię ze spotu „Parting Glass” w którym mogliśmy obejrzeć czterech dżentelmenów, którzy zmierzają przez irlandzkie pola na cmentarz. Każde zdjęcie to kolejne wersy piosenki. Klikajcie tutaj, żeby sobie zobaczyć jak to zrobiono, a niżej w klip pokazujący zdjęcia z muzyką.

Jakub Prószyński’s Slidely by Slidely Slideshow

Jack Daniel’s i historie

Jeśli marka obchodzi 150 lat swojego istnienia, to jest to dobry powód do stworzenia klipu pokazującego jak wyglądały bary, drinki i klimat na przestrzeni 1,5 wieku. I tak zaczynamy od brodatego barmana z Tennessee i kończymy… na barmanie hipsterze (broda pozostała ta sama). Jack Daniel’s to marka, która przeżyła dwie wojny światowe, prohibicję w Stanach i z pewnością możemy ją nazwać kultową.

Dlatego również moją uwagę zwróciła akcja „Ludzie Jack’a”, cykl video które przedstawiają sylwetki ludzi z pasją, którzy wyznają podobne wartości jak legendarny twórca marki. Wytrwałość, niezależność i autentyczność. Dotąd ukazały się dwa odcinki, kolejne będą publikowane w odstępach miesięcznych. Bardzo przyjemnie się to ogląda i moim zdaniem ta akcja wpisuje naturalnie w wizerunek marki. Historie obejrzycie pod tym linkiem – http://www.oldno7.pl/ludziejacka.

ludzie jack'a

 

Spędź czas z Lagavulin

Na koniec coś, co trudno nazwać viralem, bo trwa 45 minut (choć licznik obejrzeń wskazuje już 2,9 miliona odtworzeń. To opowieść o whisky Nicka Offermana, amerykańskiego aktora znanego zwłaszcza z roli wąsatego Rona Swansona w Parks and Recreation. Razem z marką Lagavulin stworzył to relaksujące video, gdzie płonie kominek, Nick wącha i miesza w szklance swoją whisky, kontempluje… Nic się nie dzieje zasadniczo. Płomienie liżą kłodę, możemy przyjrzeć się wystrojowi i tak przez te 45 minut, aż nadchodzi TEN MOMENT. Może przewińcie do ostatniej minuty i zobaczcie o czym mowa.

Zastanawiałem się, czy ten wpis potrzebuje jakiś porównań, wykresów i mierzenia, która marka jest bardziej socialowa, interakcyjna. Postanowiłem to sobie zostawić na inną okazję, bo przede wszystkim chciałem Was pozostawić w klimacie tych wszystkich opowieści. Niektórych nostalgicznych, innych motywujących i zachęcających do działania, a innych po prostu z przymrużeniem oka. Bo osoby pijące whisky to przecież nie tylko poważni dyrektorzy ważnych firm lub panowie po czterdziestce. To trunek, który spożywa się w drinkach w pubach, klubach i restauracjach, bez szczególnego zadęcia. Choć mimo wszystko kojarzy się z pewną celebracją chwili.

logohd24154

Tagi: , , , , , , , ,