Back to school – marketingowe akronimy

W świecie marketingu i reklamy korzysta się z wielu dziwnych skrótów i zwrotów. Dzisiejszy odcinek Back to school ma za zadanie trochę to uporządkować i skatalogować. Póki co lista nie będzie długa, ale pewnie co jakiś czas dodam kolejne pozycje. Także lepiej dodajcie artykuł do zakładek, chyba że doskonale wiecie czym są SWOT, AIDA i 3M.

 

Back to school to cykl wpisów tłumaczących podstawy social media i marketingu. Jest skierowany do osób początkujących, właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw, a także osób które z racji wieku dotąd nie korzystały z social media (nasi rodzice i dziadkowie). Nie ukrywam również, że tego rodzaju wpisy mają wpłynąć na pozycję bloga w SEO. Miłej lektury!

3M

Jest to model w którym określamy message (wiadomość), medium oraz messengera (pośrednika). Pierwsze kroki są dość łatwe do określenia. Co chcemy powiedzieć i gdzie. Jednak rola pośrednika spada tutaj często na ambasadorów marki, zatrudnionych celebrytów lub influencerów.

4P

Jedna z najstarszych i najczęściej wałkowanych definicji i klasyfikacji narzędzi marketingowych, odnoszących się tak naprawdę do czasów sprzed internetu. Czym są te 4 literki P? To kolejno Product (produkt), Price (czyli cena), Placing (dystrybucja) oraz Promotion (promocja jak łatwo się domyślić). Tak jak wspomniałem, wydaje mi się jednak że rozwój e-commerce i social media mocno utrudnia łatwe wykorzystanie 4P.

AIDA

Tutaj chyba za dużo się nie zmienia, bo wciąż na pewne rzeczy reagujemy tak samo, jak kilkadziesiąt lat temu. A – odpowiada za atencję, uwagę którą musimy zdobyć żeby w ogóle do kogoś mówić; I – interest, czyli zainteresowanie właściwościami produktu lub usługi; D – desire, pożądanie, konsument musi być przekonany, że nasz produkt jest mu potrzebny; A – czyli akcja, przekonaliśmy kogoś i ten dokonuje zakupu. Proste na papierze, mega trudne w praktyce.

CPM

Tutaj wchodzimy trochę na grunt wskaźników, ale zdarzyło mi się, że niektórzy o to pytali. Cost Per Mille określa nam koszt dotarcia do tysiąca odbiorców za pośrednictwem kampanii digitalowych. Tak naprawdę większość narzędzi już wyświetla takie wartości, ale wystarczy podzielić łączną liczbę odsłon podzielić przez 1000 i następnie dzielimy dotychczasowy koszt reklamy przez poprzedni wynik.

CTA

Call To Action, wezwanie do działania. Jedno z najważniejszych narzędzi w arsenale copywritera i bardzo ważny element przy projektowaniu stron internetowych (zwłaszcza tych zachęcających do zakupu). CTA mogą być różnorakie, od Zadzwoń do nas do Kup. Powinny być jednak proste, zrozumiałe i jak najbardziej perswazyjne.

KPI

Tym krótkim skrótem najczęściej określa się cele kampanii, czyli Key Performance Indicators, ale też po prostu zbiór wskaźników które mierzymy w ramach danej kampanii lub aktywacji. Praktycznie w każdej dziedzinie zarządzania wykorzystuje się to pojęcie, w marketingu jednak mogą odnosić się też do bardziej jakościowych parametrów (świadomość marki lub liczba konwersacji).

SMART

Nie, nie mówię tutaj o małym samochodziku, a o modelu wyznaczania KPI właśnie. Cele jakie sobie wyznaczamy powinny być Specific (skonkretyzowane), Measurable (mierzalne), Achievable (osiągalne), Realistic (realne) i Time-bound (określone w czasie). Tak najłatwiej sprawdzić czy to czego planujemy dokonać nie wykracza poza logikę.

SOV

Tym skrótem określamy Share of Voice, czyli parametr za pomocą którego mierzymy jakościową skuteczność kampanii. Większość definicji dotyczy tego jak często reklama którą emitujemy jest pokazywana w relacji do innych. Social media jednak sprawiły, że SOV możemy też mierzyć na podstawie tego jak często użytkownicy mówią o marce (z pomocą przychodzi tutaj Brand24).

SWOT

Skojarzenia z pewną znaną jednostką policyjną mogą być tutaj całkiem słuszne. Model o którym tutaj mowa pomaga w określeniu Mocnych (Strengths), Słabych (Weaknesses) stron marki, a także Szans (Opportunities) i Zagrożeń (Threats). Prosty podział pozwala na zobaczenie z jakich atutów możemy korzystać, jakie zewnętrzne czynniki mogą nam pomóc lub przeszkodzić i na temat czego w ogóle nie powinniśmy mówić.

USP

Określany jako Unique Selling Propositon, jest to czynnik na podstawie którego buduje się pewną oś komunikacji. Eksponuje się najważniejszy wyróżnik produktu lub usługi. Coraz trudniej w dzisiejszych czasach o coś takiego, więc marki starają się coś takiego tworzyć również w sferze obsługi klienta.


Tak jak wspomniałem wcześniej, ten wpis będzie aktualizowany o nowe skróty i zwroty związane pewnie głównie z rozwiązaniami digitalowymi i social media. Także w komentarzach możecie podrzucać swoje propozycje, a ja na pewno się do nich odniosę. Bo co jak co, ale według mnie nie ma czegoś takiego jak zbyt dużo wiedzy o świecie marketingu, wciąż mam jej za mało.

logohd24154

Tagi: , , , , , , , , , , ,