Audience Insights – prześwietl użytkowników Facebooka

Big Data, jeden z najważniejszych trendów 2014 roku jest dla mnie synonimem tego, co wie o nas Facebook. Polubione strony, połączenia między profilami znajomych, fanpage’y. Praktycznie na podstawie naszych statusów można stworzyć behawioralny opis nas samych. Nic więc dziwnego, że FB udostępnia kolejne, coraz bardziej zaawansowane narzędzia dla marketerów, dzięki którym będzie można „prześwietlić” użytkowników. Zobaczyć czym się zajmują, jakie mają wykształcenie i co lajkują. Wszystko to dostarcza Audience Insights.

Jak odblokować nową zabawkę?

Najprostszy sposób, to zmiana języka na English (US) i przejście po linku tutaj. Sprawdzone już u kilku osób i powinno działać, jeśli jednak nie macie dostępu, to najpewniej jest to spowodowane tym, że za mało wydajecie na reklamę. FB nie jest altruistą i swoje najnowsze „gadżety” rozdaje najczęściej stałym bywalcom Ads Managera i Power Editora.

Zaczynamy przygodę z Audience Insights

Przyjmijmy, że dostaliśmy właśnie brief od potencjalnego klienta, który dopiero rozpocznie działania na Facebooku, lub chce je usprawnić. Zatem wybieramy opcję „Everyone on Facebook” i zaczynamy tworzyć nową grupę docelową. Podobnie jak podczas tworzenia zwykłych reklam.

4

Oczywiście nie jest tak, że klikamy dla samego klikania i zrzutów ekranu. Jeśli już utworzymy sobie idealną grupę docelową, z której potem będziemy korzystać podczas prowadzenia kolejnych kampanii reklamowych, to możemy ją sobie zapisać i mieć do wyboru jako „Custom Audience” w panelu reklamowym. Późniejsza edycja też jest jak najbardziej możliwa, więc będę tu zaglądać całkiem często żeby zawężać i optymalizować liczebność i profil mojej grupy docelowej.

245

Krok kolejny, czyli wybieramy lokację z której mają pochodzić nasi użytkownicy. Polska jest dostępna, więc możemy swobodnie sprawdzać szersze dane demograficzne na temat użytkowników. Oprócz grup wiekowych mamy do dyspozycji również wykształcenie, styl życia (dane dostarczane przez Personicx, segmentujące użytkowników na takie grupy jak Solo and Stable, czy Platinium Oldies; niestety ta sekcja działa póki co tylko przy targetowaniu na USA), statusy związku oraz stanowisko pracy. Ciekawostka, że ponad 20% użytkowników pracuje w „Managemencie”, 30% jest w związku małżeńskim i 69% z nich ukończyło studia wyższe.

5

W Interests dodałem Mashable, Marketing i Social media. Powiedzmy, że sprawdzam jak na Facebooku zachowują się moi potencjalni czytelnicy. Zatem po przejściu do zakładki Page Likes mamy Top 10 kategorii stron które lubią wraz z najpopularniejszymi fanpage’ami. I w kategorii Media/News/Publishing góruje Marketing przy Kawie, a w Kitchen/Cooking HELLMAN’S PL. Niżej zaś możecie zobaczyć już listę najpopularniejszych fanpage’y, które już zostały polubione przez moją grupę docelową. Uszeregowane według wielkości. Znajduje się tam jeszcze jeden ciekawy wskaźnik, czyli Affinity odwołujący się do tego, jak chętnie konkretna strona jest lajkowana przez użytkowników z danego Audytorium.

6 7

To jeszcze nie wszystko, bo oczywiście mamy również możliwość zawężenia naszej grupy docelowej ze względu na konkretne zachowania w sieci, wydarzenia z życia, czy nawet budżetu domowego i wielkości gospodarstwa domowego. Większość danych jest jednak niedostępna dla Polski. Także skupmy się na tych zachowaniach. Zawężyłem swoją grupę do Online Spenders (Active) i Page admins (w ogóle idealne rozwiązanie jeśli mamy produkt do obsługi Facebooka dla firm) i przełączam się na zakładkę Activity.

1

Teraz naszym oczom ukazują się naprawdę rewelacyjne dane, bo pokazują jakie aktywności w ogóle wykonują wybrani przez nas użytkownicy. Polubienia stron, komentarze, lajki pod wpisami, a nawet udostępnienia lub kliki w reklamę. Co nam to daje? Chociażby możliwość wyboru pomiędzy reklamą w prawej belce reklamowej lub w newsfeedzie. Najwyraźniej do tej grupy łatwiej byłoby dotrzeć właśnie przez ten drugi format, bo najpewniej mają adblocka. Na koniec można też sprawdzić z jakich urządzeń najczęściej korzystają przeglądając fejsa i znowu zweryfikować, który format będzie najlepszy. Ciekawostka, że filtrowałem dość powiedziałbym świadome audytorium, a jednak 21% korzysta nie z aplikacji mobilnej FB, a wersji w przeglądarce.

1415

Niedawno od kogoś usłyszałem, że jeszcze kilka lat temu mieliśmy za mało danych o klientach. Teraz tych danych jest tak dużo, że potrzebne są właśnie takie specjalistyczne narzędzia jak Audience Insights. I moim zdaniem jest to naprawdę świetny czas dla marketingu na Facebooku, bo możemy dobierać grupy z naprawdę chirurgiczną precyzją, a to rzecz jasna przekłada się na wydatki reklamowe. Przy dobrze określonym Audytorium koszt CPM powinien być niższy, CTR skuteczniejszy, a klient agencji bardziej zadowolony. Tego sobie i Wam życzę.

logohd24154

Tagi: , , , ,